Odeon theater: Contributions to the History of Cinema in the Amazon - The cinematographic reception and exhibition in the beginning of the 20th century

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12386

Abstract

ABSTRACT. In this article, we present the results of the research that focused on the history of the Odeon amusement room, built in Belém do Pará, Brazil, at the beginning of the 20th century. In the light of reception studies, the research aimed to raise elements that allowed inferences about the profile of the public and the nature of the films exhibited during the 1910s, in the context of an Amazon city, which was experiencing economic and migratory impacts of the First Cycle of Rubber Exploitation (1850 to 1920). For the operationalization of the methodology of the studies, we visited the memories of the pioneer of Spanish cinema, Ramón de Baños Martínez, about his period in the capital of Pará, hired as a projectionist, camera operator and photographer. We also sought to gather information about Odeon's programming, in the pages of the newspaper O Estado do Pará, a periodical founded in 1911. Theoretical-methodological movement guided by Bernardet and Mascarello, regarding the need for research on the History of Brazilian Cinema to go beyond the field of film production. The investigation revealed, among other aspects, that even given the predominance of showing imported, European and North American films, the public was always eager for national and, above all, local productions, applauded after facing long lines and in late-night sessions. It also reveals the colossal audiences of pornographic films, exclusively for male audiences, sold as a miraculous elixir for the problems of sexuality.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Ana Cláudia da Cruz Melo, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Comunicação e Semiótica (PUC-SP). Mestra em Ciências da Comunicação e especialista em Cinema (Unisinos/RS). Professora-adjunta do curso de Cinema e Audiovisual e do Programa de Pós-Graduação em Artes (PPGArtes) do Instituto de Ciências da Arte da Universidade Federal Pará (UFPA). Realizadora Audiovisual. Áreas de interesse: teorias e estudos do cinema e do audiovisual.

Carmen Lucia Souza da Silva, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora associada do curso de graduação em Museologia e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Patrimônio Cultural da Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutora em Ciências da Comunicação (Unisinos-RS), mestre em Ciências da Informação e da Comunicação (Université Lyon 2 - França) e especialista em Poéticas Visuais: Gravura, Fotografia e Imagem Digital (Feevale-RS).

Felipe Giuseppe de Albuquerque Gracio, Universidade Federal do Pará - UFPA

Felipe Giuseppe de Albuquerque Gracio é estudante do Curso de Bacharelado em Cinema e Audiovisual da Universidade Federal do Pará. Bolsista de iniciação científica PIBIC- Prodoutor. Atua nas áreas de crítica, curadoria, direção e roteiro.

Literaturhinweise

Altenloh, E. (1914). Zur Soziologie des Kino. Prose Nonfiction, 110. Recuperado de:

https://scholarsarchive.byu.edu/sophnf_nonfict/110

Bernardet, J. C. (2008). Historiografia clássica do cinema brasileiro: metodologia e pedagogia. São Paulo, SP: Annablume.

Bernardet, J. C. (2009). Propostas para uma história do Cinema Brasileiro. São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Eltermann, R. F. (2018). Buscar nos escritos as imagens perdidas (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Fundação Biblioteca Nacional - FBN – Hemeroteca Digital (n.d.). O Estado do Pará (1910-1919) [Base de dados eletrônica]. Recuperado em 5 maio, 2021, de https://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/

González López, P. (1986). Un catalán, pionero del cine en Brasil. La aventura de Ramón de Baños en Belem do Pará (1911-1913). D’art [en línia], 12, 211-221. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Dart/article/view/100148

Internet Movie Database - IMDB (n.d.). [Base de dados eletrônica]. Recuperado em 6 maio, 2021, de https://www.imdb.com/

Jullier, L. (2012). Cinéfilos y Cinefilias. Bueno Aires. AR: La Marca Editora.

Mascarello, F. (2006). Os estudos culturais e a recepção cinematográfica: um breve mapeamento crítico. In Jacks, N., & Souza, C. (Orgs). Mídia e Recepção: televisão, cinema e publicidade (pp. 74-99). Salvador, BA: Edufba.

Mascarello, F. (2008). Reinventando o conceito de cinema nacional. In Baptista, M., & Mascarello, F. (Orgs,). Cinema Mundial Contemporâneo (pp. 25-54). Campinas, SP: Papirus.

Menezes, L. M. (2013). Imigração: "zonas de sombra" documentais. In Arruda, J., Ferlini, V., Matos, M., & Sousa, F. (Orgs.). De colonos a imigrantes – I(E)migração portuguesa para o Brasil (pp. 149-161). São Paulo, SP: Alameda.

Mnemocine (n.d.). [Base de dados eletrônica]. Recuperado em 7 maio, 2021, de http://www.mnemocine.com.br/

Petit, P. (2010). Ramón de Baños, um pioneiro do cinema catalão em Belém do Pará nos tempos da borracha (1911-1913). O Olho da História, 15, 1-16.

Ribeiro, S. (2019). Cine Ópera - Belém-PA: Arquitetura como microcosmo de memórias subterrâneas (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Pará, Belém.

Ruiz-Peinado, J. L. (2013). Ramón de Baños, o início do cinema na Amazônia. In Arruda, J., Ferlini, V., Matos, M., & Sousa, F. (Orgs.). De colonos a imigrantes – I(E)migração portuguesa para o Brasil (pp. 277-287). São Paulo, SP: Alameda.

Salles, V. (2012). No declínio da ópera chegou o cinema no Pará. In Veriano Direito Álvares, P., & Álvares, M. L. M. (Orgs.). Cinema Olympia: 100 anos da história social de Belém (pp. 45-56). Belém, PA: GEPEM.

Souza, J. I. M. (2018). Os Primórdios do Cinema no Brasil. In Ramos, F. P., & Schvarzman, S. (Orgs.). Nova História do Cinema Brasileiro (pp. 16-51). São Paulo. SP: Edições Sesc São Paulo.

Veröffentlicht

2021-09-30

Zitationsvorschlag

Melo, A. C. da C., Souza da Silva, C. L., & Gracio, F. G. de A. (2021). Odeon theater: Contributions to the History of Cinema in the Amazon - The cinematographic reception and exhibition in the beginning of the 20th century. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12386. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12386

Ausgabe

Rubrik

Thematic Dossier: Arts and Rural Education