Music education and social projects: discussing the relationship between music, belonging, and social demands in two countries
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12479Schlagworte:
Music Education, Social Projects, Sense of Belonging, Social TransformationAbstract
ABSTRACT. The social projects in music are a modern topic in the field of music education. Due to the importance of the point provided here, it is indicated the expansion of the object learning and teaching music beyond the aspects of social context in which these music social projects are inserted. Therefore, we seek to achieve an expanded look at the musical experiences offered in social projects not only in Brazil, but also in contexts with refugees originally from countries at war. In this article, we also illustrate experiences in social projects located in North Dakota, in the United States. Through dialogues with researchers of music education, we seek to reflect on the situation of refugees from countries at war, the sense of belonging, and the role of music education in communities in relation to the demands that permeate the musical aspects.
Downloads
Literaturhinweise
Athayde, C. (2011). Dez anos fazendo do nosso jeito. Rio de Janeiro. Ed. Daijo.
Bartholo, R. et al. (2014). Tecido urbano, dinâmicas e periferias. In Barbosa, J. L., & Silva, M. B. (Orgs.). Oeste Carioca (pp. 30-44). Rio de Janeiro: Observatório de Favelas.
Bossé, M. L. (2004). As questões de identidade em geografia cultural – algumas concepções contemporâneas. In Corrêa, R. L., & Rosendahl (Orgs.). Paisagens, textos e identidade (pp. 221-232). Rio de Janeiro: Editora UERJ.
Brasil, A. (2014). Batucando aqui vou trabalhando ali. Os usos da aprendizagem musical em um projeto social em Salvador – Bahia (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador.
Brasil, A. (2019). Música e periferia: o sonho e o real em um mundo negro chamado Bahia. Curitiba: APPRIS.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília.
Davis, A. (2016). Mulheres, Classe e Raça. Tradução de Heci Regina Candiani. São Paulo, Boitempo.
Gohn, M. G. M. (2000). 500 anos de lutas sociais no brasil: movimentos sociais, ongs e terceiro setor. Revista Mediações, 5(1), 11-40. https://doi.org/10.5433/2176-6665.2000v5n1p11
Gohn, M. G. M. (2003). História dos Movimentos e Lutas Sociais. A construção da cidadania dos brasileiros. São Paulo: Loyola.
Gohn, M. G. M. (2010). Educação não formal e o educador social: Atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez.
Gohn, M. G. M. (2011). Teorias dos movimentos sociais. Paradigmas clássicos e contemporâneos. São Paulo: Loyola.
Jabrhamdan, S. (2018). Teaching Music to Immigrant and Refugee Students in American Music Classrooms (Master's Thesis). State University of New York, Nova York.
Kleber, M. O. (2006). A prática de educação musical em ONGs: dois estudos de caso no contexto urbano brasileiro (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Mauss, M. (1974). Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In Mauss, M. (Org.). Sociologia e antropologia (pp. 183-314). São Paulo: Edusp.
Meirelles, R., & Athayde, C. (2014). Um país chamado favela: a maior pesquisa já feita sobre favela brasileira. São Paulo: Edita Gente.
Ricoeur, P. (2006). O percurso do reconhecimento. São Paulo: Loyola.
Ricoeur, P. (2007) Memória, a história, o esquecimento. Campinas: Unicamp.
Santos, M. (2008). A urbanização brasileira. São Paulo: EDUSP.
Santos, E. S. G. (2014). Educação musical em projetos sociais: os saberes docentes em ação (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador.
Vieira, E. A. (1998). O Estado e a sociedade civil perante o ECA e a LOAS. Serviço Social & Sociedade, 19(56), 9-22.
Wood, K. E. (2010). Music as Refuge: Cultural Integration and Healing in the Lives of Refugees Living in Prospect Park (Master's Thesis). Florida State University, Tallahassee.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).