The Financing of Early Childhood Education in the municipalities of the Jalapão region – Tocantins: (in)capacities and inequalities in meeting the PNE/PME's goal 1
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13415Schlagworte:
financing, child education, jalapão region, educational inequality.Abstract
ABSTRACT. The article presents the results of a study on the financing of early childhood education in municipalities in the region of Jalapão - Tocantins. The same came from the following question: how is the financing of early childhood education in the municipalities of the region of Jalapão/TO for the universalization and fulfillment of Goal 1 of the PNE/PME? As a general objective, we sought to understand the educational financing policy of the municipalities in the Jalapão region for the universalization of early childhood education in compliance with Target 1 of the PNE/PME. This is a qualitative research, having as a time frame the period from 2015 to 2019 and a spatial focus on the eight municipalities in that region. The results showed the difficulties and dependence of municipalities on collaborative actions by federated entities, especially resources from FUNDEB, showing several incapacities to universalize early childhood education and overcome educational inequalities.
Downloads
Literaturhinweise
Angotti, M. (Org.). (2006). Educação infantil: para que, para quem e por quê? Campinas: Alínea.
Araújo, L. (2017). Os arranjos escolares, o PNE e desafios de construir o CAQi. In O Financiamento da educação básica no Brasil em tempos do golpe parlamentar e da EC 95/2016: antigos desafios e novas possibilidades (pp. 73-90). Uberlandia: Culturatrix, 2017.
Brasil. (2018). Congresso. Senado Federal. Parecer (SF) n.º 63, de 11 de dezembro de 2018. Dispõe sobre a avaliação de políticas públicas. Recuperado em 10 de agosto de 2018 em: http://www6g.senado.leg.br/busca/?q=parecer+n%C2%B0+63+de+11+de+Dezembro+de+2018+meta+01+do+pne&colecao=Projetos+e+Mat%C3%A9rias+-+Documentos&ano=2018
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal.
Brasil. (1996). Lei nº 9394 de 1996: Estabelece a lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Senado. Recuperado em 11 de março de 2019 de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.ht .
Brasil. (2007, 20 de junho). Lei n. 11.494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação –FUNDEB e dá outras providências. Recuperado em 30 de março de 2019 de: http://planodecarreira.mec.gov.br/images/pdf/lei_11494_20062007.pdf.
Cara, D. (2014). O Custo Aluno-Qualidade Inicial como proposta de justiça federativa no PNE: Um primeiro passo rumo à educação de qualidade no Brasil. Jornal de Políticas Educacionais, 16, 75-91. https://doi.org/10.5380/jpe.v8i16.40314
Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). (2019). Matrículas da Educação Básica. Recuperado em 20 de novembro de 2019 de: https://www.fnde.gov.br/financiamento/fundeb/consultas.
Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). (2019). Liberação de Recursos. Recuperado em 23 de novembro de 2019 de: https://www.fnde.gov.br/sigefweb/index.php/liberacoes.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2010). Censo demográfico 2010. Brasília.
Ludke, M., & Andre, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U.
Nascimento, J. B. (2011). O Financiamento da Educação Básica e a política de fundos em Goiás: municipalização, redistribuição dos recursos e (des)valorização do magistério (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Goiás, Goiás.
Oliveira, J. S., & Borghi, R. F. (2013). Fundef/Fundeb – implicações para oferta de educação infantil via convênios/ parcerias. EccoS, 30, 35-53. https://doi.org/10.5585/eccos.n30.3684.
Tocantins (2015). Lei nº 3.051, de 21 de dezembro de 2015 (Plano Plurianual 2016-2019). Publicada no DOE nº 4.527, de 23 de dezembro de 2015.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).