Integration of knowledge in Rural Education: understandings of educators
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e18037Schlagworte:
Integração de saberes, teoria e prática, contextualizaçãoAbstract
ABSTRACT. This work aims to systematize and present the understanding of educators regarding the practices of integrating knowledge within the scope of Rural Education, based on the experience of a school that operates under the alternating regime, the Escola Família Agrícola do Bley, located in São Gabriel da Palha, Espírito Santo, Brazil. We adopted the case study methodology, and as data collection instruments, we used questionnaires, document analysis, and literature review. We established a dialogue with Freire (2014), Santos (2010), and Foerste (2005) to understand and reflect on the highlighted practices. From this study, we underscore the great potential of Rural Education in the process of decolonizing curricula, as the school, by seeking to bring scientific debate rooted in the students’ lived realities, values all forms of knowledge present in their context, especially those that have historically been denied.
Downloads
Literaturhinweise
Arroyo, M. G. (1999). A Educação básica e o movimento social do campo. In ______, Fernandes, B. M. (Orgs.). A educação básica e o movimento social do campo (pp. 13-52). Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo.
Arroyo, M. G. (2014). Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes.
Barbosa, A. P. C. (2018). A educação ambiental no currículo da escola família agrícola. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Centro Universitário Norte do Espírito Santo, São Mateus.
Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo. In ______. Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da educação do campo (pp. 257-265). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Foerste, E. (2005). Parceria na formação de professores. São Paulo: Cortez.
Freire, P. (2014). Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 49ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gerke de Jesus, J. (2013). Dialogando com a formação e os saberes dos monitores da Pedagogia da Alternância. In Begnami, J. B., & Burghgrave, T. (Orgs.). Pedagogia da Alternância e Sustentabilidade (pp. 191 – 197). Orizona: UNEFAB.
Gimonet, J. (2007). Praticar e Compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAs. Petrópolis, RJ: Vozes.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2003). Fundamentos da Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas.
Malheiros, B. T. (2011). Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC.
Movimento de Educação Promocional do Espírito Santo – MEPES (2016). Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI). São Gabriel da Palha.
Nosella, P. (2012). Educação do Campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória: EDUFES.
Nosella, P. (1975). Um novo prédio para a escola do meio rural: Condições físicas para as Escolas Família Agrícola. Vitória: MEPES.
Oliveira, S. (2016). O ensino de filosofia na pedagogia da alternância: desafios e perspectivas numa escola do noroeste do Espírito Santo (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus.
Santos, B. S. (2010). A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3.ed. São Paulo: Cortez.
Silva, L. H. (2012). As Experiências de formação de jovens do campo: alternância ou alternâncias? Viçosa: UFV.
Tindade, G. A., & Vendramini C. R. (2011). A Relação Trabalho e Educação na Pedagogia da Alternância. Revista HISTEDBR On-line, .44, 32 – 46.
Zamberlam, S. (1995). Pedagogia da Alternância Escola da Família Agrícola. Mansur.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Felipe Junior Mauricio Pomuchenq, Andrea Brandão Locatelli

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).