Education-cartography: decentralizing knowledge in mathematical education

Autor/innen

  • Priscila Venancio Costa Universidade Federal do Norte do Tocantins image/svg+xml
  • Elisangela Aparecida Pereira de Melo Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19399

Abstract

ABSTRACT. This theoretical essay analyzes education-cartography as an innovative approach to teaching mathematics, grounded in the theories of Deleuze, Guattari, and Simondon. To achieve this, a bibliographic review was conducted to explore the integration of education-cartography into mathematics education and its theoretical and practical implications. The study includes an analysis of the contributions of ethnomathematics and communities of practice to enrich mathematical understanding. Education-cartography, by incorporating elements of ethnomathematics, proposes a perspective that values cultural diversity and local practices in the construction of mathematical knowledge. The role of communities of practice is highlighted as making learning more relevant and contextualized. Through this approach, mathematics education is integrated into a broader perspective where ontological and epistemological principles are re-evaluated. The analysis reveals that education-cartography offers an effective alternative for teaching mathematics, promoting greater contextualization and relevance of mathematical learning.

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Autor/innen-Biografien

Priscila Venancio Costa, Universidade Federal do Norte do Tocantins

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Elisangela Aparecida Pereira de Melo, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Possui Graduação em Licenciatura em Matemática pela Fundação Universidade do Tocantins (2002), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007) e doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2016). Professora efetiva da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Matemática, Educação Matemática, Etnomatemática, Educação Escolar Indígena e Educação Etnomatemática. Tutora do Grupo PET/Conexões de Saberes Indígenas (de 2010...). Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim)/UFNT/Cimba. Líder do Grupo de Estudo e de Pesquisa em Sistemas Socioculturais de Educação Matemática (SISMAT)/UFNT, e, vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas de Práticas Investigativas em Educação Matemática (GEPIMat)/UFAM.

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Veröffentlicht

2024-12-19

Zitationsvorschlag

Venancio Costa, P., & Pereira de Melo, E. A. (2024). Education-cartography: decentralizing knowledge in mathematical education. Brazilian Journal of Rural Education, 10, 19399. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19399

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Rubrik

Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares