The implementation of the BNCC in High Schools in Rural Education in Acre                                                

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19662

Mots-clés :

BNCC, Educação do campo, Ensino Médio, Acre

Résumé

ABSTRACT. The aim of this article is to describe how the National Common Core Curriculum (BNCC) is being implemented in rural high schools in the state of Acre, seeking to analyze the development of curricular reform in the rural education project. The research is a case study, with a qualitative approach, carried out using bibliographic, documentary contributions and content analysis. The results indicate that the process of implementing is taking place in a proportion that is still not very significant for the universe of high schools in the countryside, and that the actions promoted by the SEE are largely directed at the pedagogical aspects of the teaching and learning process, touching on the need to promote training to understand the organic structure of the BNCC. There is a misalignment between the reality in Acre and what is theoretically proposed and its applicability, and greater implementation is needed, especially with regard to the new class hours, the curricular components in Basic General Education, the Training Itineraries and the Learning Routes, especially with regard to professional qualification.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Maristela Bortolon de Matos, Universidade Estadual de Roraima – UERR

Doutorado em Educação (UNISINOS). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Roraima e do Instituto Federal de Roraima.

Marcondes de Lima Nicácio, Instituto Federal do Acre – IFAC; Universidade Federal do Acre - UFAC

Pós-doutorado em Educação - USP (em andamento). Doutor em Educação (UFAM). Docente do Instituo Federal do Acre.

Références

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC.

Brasil. Decreto nº 7.352 (2010, 04 de novembro). Dispõe sobre a Política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Brasília, DF: Presidência da República.

Cogo, T. P., & Cardoso, J. B. (2023). Educação do Campo: uma análise crítica sobre a representação da modalidade na BNCC brasileira em tempos de neoliberalismo. Revista Educación, Política y Sociedad, 8(2), 121-155.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas.

Minayo, M. C. S. (2009). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes.

Nicácio, M. L. (2021). Educação do campo e pauperização: implicação da agenda global sobre as políticas de educação básica no Vale do Juruá-Acre (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Amazonas, Amazonas.

Secretaria Estadual de Educação, Cultura e Esportes (2022). Currículo de Referência Único do Acre: Ensino Médio. Rio Branco, AC: SEE. Recuperado de: RCSEEAC.pdf.

Secretaria Estadual de Educação, Cultura e Esportes (2022). Plano de Implantação do Novo Ensino Médio no Acre. Rio Branco, AC: SEE. Disponível em: plano de implementação do novo ensino médio.

Secretaria Estadual de Educação, Cultura e Esportes (2024). Ofício Nº 8597/2024/SEE e Anexos. Rio Branco, AC: SEE.

Yin, R. (2001). Estudo de Caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.

Téléchargements

Publié-e

2025-12-22

Comment citer

Bortolon de Matos, M., & Nicácio, M. de L. (2025). The implementation of the BNCC in High Schools in Rural Education in Acre                                                . Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19662. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19662

Numéro

Rubrique

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios