Culture and Territorial Identity: An Analysis Based on the Organization of Pedagogical Work in Rural Education

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19757

Abstract

ABSTRACT. The general objective is to analyze, through a systematic review of academic literature (2009–2024), how the organization of pedagogical work in Rural Education has been conceived and practiced, highlighting its relationship with cultural processes and the construction of territorial identity among rural workers. This study follows the methodological path of bibliographic research and is based on academic productions retrieved from the CAPES Thesis and Dissertation Database. As a final synthesis, the organization of pedagogical work in Rural Education still faces significant challenges in establishing itself as an emancipatory and territorially grounded practice. Despite relevant contributions from some experiences, overcoming the dominant pedagogical model requires strengthening the critical training of educators, deepening research on territorial identity and reproduction of life, and rooting school practices in the lived realities of rural communities.

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Autor/innen-Biografien

Rodrigo Cardoso da Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Nome completo: Rodrigo Cardoso da Silva

E-mail: Rodrigocsilva20@gmail.com

Instituição: Universidade Federal do Pará

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6873-1844

Endereço do Currículo Lattes:  https://lattes.cnpq.br/1249023621602051

 

Resumo da formação acadêmica:

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB-UFPA), na Linha de Pesquisa Gestão e Organização do Trabalho Pedagógico na Escola Básica. Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Pesquisador atuante no Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação (GEPTE-UFPA), no Grupo de Pesquisa em Educação e Meio Ambiente (GRUPEMA-UEPA) e no Grupo MINKA-Coletivo de Pesquisa em Trabalho-Educação, Cultura e Produção de Saberes. Tem Experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial; Gestão e Organização do Trabalho Pedagógico, Prática Educativa não escolares, Interdisciplinaridade; Experiências de trabalho e Trabalho-Educação. Atualmente é bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ) e realiza Doutorado Sanduíche no Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal Fluminense (UFF) em Niterói/RJ.

Doriedson do Socorro Rodrigues, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Nome completo: Doriedson do Socorro Rodrigues

E-mail: doriedson@ufpa.br

Instituição: Universidade Federal do Pará

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5120-2484

Endereço do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1127076028303549

 

Resumo da formação acadêmica:

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal do Pará (UFPA); Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura (PPGEDUC - CAMPUS CAMETÁ/UFPA), do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/NEB/UFPA) e do Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia - PGEDA Doutorado em Rede - Polo Belém/UFPA; Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação (GEPTE/UFPA) e do grupo de pesquisa MINKA - Coletivo de Pesquisa em Trabalho-Educação, Cultura e Produção de Saberes, da Universidade Federal Fluminense (UFF). Bolsista Produtividade do CNPq. Orcid iD: https://orcid.org/0000-0002-5120-2484. E-mail: doriedson@ufpa.br.

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Cardoso da Silva, R., & do Socorro Rodrigues, D. (2025). Culture and Territorial Identity: An Analysis Based on the Organization of Pedagogical Work in Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19757. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19757

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Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios