School Rural: a vision of young people about the Biology of a rural community in the municipality of Cunha/SP
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p344Schlagworte:
Saberes do Campo, Escolas do campo, Escolas do Campo, Agroecologia, CunhaAbstract
ABSTRACT. The objective of this study is to see through the eyes of young people the biology classes in schools located in rural municipality of Cunha / SP and how they relate to the everyday concerns of students, children of agroecological farmers; using oral interviews where respondents, two young high school and ninth grade of elementary, answered questions and guides also have some of the day-to-day at school mainly in biology classes. In order to understand the context in which these students are inserted, two family members were also interviewed about their work and daily life with his children. Parents are part of a group of agroecological farmers gained strength in Cunha thanks to the initiative of OSCIP (civil society organization of public interest) SerrAcima a partnership with Petrobrás. With the data collected from interviews I observed that although the student rural experience, through their parents, as organic farmers still have difficulties to see professional growth opportunities in the rural and these issues seem to have no time to classroom debate. These analyzes confirm our perception of the political importance of developing actions in the Countryside Education, seeking at the same time enhance the rural world as a living space and to promote sustainable development in these areas, as a strategic way to face progressive migration of young people to outdoor activities to agriculture.
Downloads
Literaturhinweise
Agrária-PRONERA: relatório geral avaliação externa do programa.
Altieri, M. A. (2002). Agroecología: principios y estrategias para diseñar sistemas agrarios sustentables. In Sarandon, S. J. Agroecología: el camino hacia una agricultura sustentable. Buenos Aires – La Plata.
Andrade, M. R., & Di Pierro, M. C. (2004). Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária.
Arroyo, M. G., & Ba, F. (1999). A educação básica e o movimento social do campo. Coordenação da Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2004). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes.
Brasil. (2014). Censo Escolar 2014. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo. Acesso em: maio 2016.
Brasil. (2016). Constituições Federais. Disponível em: . Acesso em: maio 2016.
Caldart, R. S., & Benjamin, C. (2000). Projeto popular e Escolas do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo.
De Souza, M. A. (2008). Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica.
Dos Santos, R. B. (2011). A educação do campo e o ensino de história: possibilidades de formação. PerCursos, 12(1), 183-191.
Dos Santos, R. B. (2011). Avanços e possibilidades da educação do campo no Brasil. Recôncavo: Revista de História da UNIABEU, 1(1), 100-115.
Dos Santos, R. B., & Bueno, M. C. (2013). Educação do Campo e Pedagogia da Alternância na formação do professor. Recôncavo: Revista de História da UNIABEU, 3(4), 125-140.
Ferreira, M. D. M., Fernandes, T. M., & Alberti, V. (2000). História oral: desafios para o século XXI. Editora Fiocruz.
Freire, P. (2014). Extensão ou comunicação? Editora Paz e Terra.
Gaviria, M. R., & Menasche, R. (2006). A juventude rural no desenvolvimento territorial: análise da posição e papel dos jovens no processo de transformação do campo. Estudo & Debate, 13(1), 69-82.
Jesus, V. C. P. (2008). A Educação No Campo Na História Educacional Brasileira: Alguns Apontamentos.
Koling, E. J., & Molina, M. C. (1999). Por uma Educação Básica do Campo. (1). Brasília, DF. Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo.
Leite, S. C. (1999). Escola rural: urbanização e políticas educacionais. Cortez Editora.
Martins, F. J. (2008). Educação do Campo: processo de ocupação social e escolar. In Proceedings of the 2nd II Congresso Internacional de Pedagogia Social.
Mion, R. A., & Jesus, V. C. P. D. (2006). Proposta para educação no campo e demandas dos trabalhadores.
Miranda, A. C. O dilema da Rio +20. (2012). CienSaude Colet; 17(2), 284.
Molina, M. C., & Jesus, S. M. S. A. D. (2004). Contribuições para a construção de um projeto de educação do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo.
Peres, P. C., & Wizniewsky, C. R. F. (2009). A Escola E Seu Papel Na Formação Dos Sujeitos Do Campo: O Caso Da Escola Municipal De Ensino Fundamental Bernardino Fernandes. Distrito Pains, Santa Maria, RS.
Petersen, P., & Silveira, L. (2007). Construção do conhecimento agroecológico em redes de agricultores-experimentadores: a experiência de assessoria ao Pólo Sindical da Borborema. Construção do Conhecimento.
Portal de Cunha. http://www.portaldecunha.com.br/. Acesso em MAI 2016.
Pronera. (2015). Cartilha PRONERA Já: Pela Implementação imediata do Programa Nacional de Redução de Agrotóxicos. Rio de Janeiro.
Secadi/MEC. (2007). Educação do Campo: diferenças mudando paradigmas. Cadernos SECADI. Brasília.
Secretaria da Educação de Cunha. http://www.cunha.sp.gov.br/educacao/. Acesso em: dezembro 2015.
SerrAcima. http://www.serracima.org.br/. Acesso em: maio 2016.
Soares, A. M. D., & Oliveira, L. D. (2005). Ensino técnico agropecuário: “novas” perspectivas ou uma velha receita. Identidades sociais. Ruralidades no Brasil Contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A/Nead.
Wanderley, M. N. (2016). Meio Rural: um lugar de vida e trabalho. Disponível em: <http://sistemas.mda.gov.br/condraf/arquivos/2169821555.pdf>. Acesso em: junho 2016.
Zótis, T. S. (2011). Causas e consequências da evasão de jovens da comunidade rural de São Vitor, município de Camargo/RS.
Silva, J. B. (2012). Crianças assentadas e educação infantil no/do campo: contextos e significações (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).