Childhood education in rural area: a study in the municipality of Chopinzinho/PR

Autor/innen

  • Marta Regina Coppe Universidade Estadual do Centro-Oeste UNICENTRO
  • Jurema Fátima Knopf Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p453

Schlagworte:

Educação Infantil, Campo, Legislação

Abstract

ABSTRACT. The theme of this article dealt with the Early Childhood Education in Rural Area. The objectives were: to assess the implementation of legislation that guides the Childhood Education in Rural Area and discuss the care of children in the Municipal Rural School Mario Bettega, confronting the legislation with its application. This was a bibliographic and documentary research about the legislation that guides the Early Childhood Education, watching it in the school routine. Initially was presented a historical overview of the Brazilian Early Childhood Education, of the childhood conceptions and of the Education in Rural Area, reflecting, this way, on the data obtained in this research. It was detected that there are contradictions between the progress of the legislation - to ensure the right to Childhood Education in Rural Area - and its implementation in the school, that was assisted, because the Department of Education and Culture of Chopinzinho does not work with any document for the Early Childhood Education in Rural Areas and it does not offer a specific training for the professionals in this area. The school, that was assisted, disregards the education and the school in rural area concept, either in its internal documents (such as 2007 PPP), or on the teaching organization. These contradictions express the limits of the bourgeois State, which incorporates the demands of the society in formal terms and do not abide them in the real plane.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Marta Regina Coppe, Universidade Estadual do Centro-Oeste UNICENTRO

Graduada em Pedagogia: Docência e Gestão Educacional pela Universidade Estadual do Centro-Oeste, UNICENTRO. Mestranda em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual do Centro-Oeste, UNICENTRO. 

 

Jurema Fátima Knopf, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2008). Especialização no Ensino de Ciências Humanas e Sociais em escolas do campo pela Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC (2012) e Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2013). Atualmente é professora colaborador da Universidade Estadual do Centro-Oeste, atuando principalmente nos seguintes temas: escola, organização do trabalho pedagógico, estágio supervisionado, políticas educacionais e estado.

 

Literaturhinweise

Barbosa, M. C. S., & Fernandes. S. B. (2013). Educação infantil e educação do campo: um encontro necessário para concretizar a justiça social com as crianças pequenas residentes em áreas rurais. Revista Reflexão e Ação, 21, 299-315.

Brasil. (1990). Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estabelece o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União. Recuperado em 15 junho, 2016, de http://www.febem.sp.gov.br/files/pdf/eca.pdf

Brasil. (1996). Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado em 15 junho, 2016, de http://portal.mec.gov.br/arqui vos/pdf/ldb.pdf

Brasil. (1998). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Recuperado em 15 junho, 2016, de http://www.senado.gov.br/legislacao/const/con1988/CON1988_16.04.2015/CON1988.pdf

Brasil. (2009a). Emenda Constitucional n° 59, de 11 de novembro de 2009. Acrescenta § 3º ao art. 76 da Constituição da República Federativa do Brasil.

Brasil. (2009b, dezembro). Resolução nº 5-MEC/SEB. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil. Brasília. DF: MEC/SEB.

Brasil. (2002, abril). Resolução nº 1. Estabelece as Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. In Secadi - Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Educação do Campo: Marcos Normativos.

Brasil. (2008, abril). Resolução nº 2. Estabelece as Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. In Secadi - Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Educação do Campo: Marcos Normativos.

Brasil. (2014, junho). Lei nº 13.005. Estabelece o Plano Nacional de Educação: decênio 2014-2024.

Caldart, R. S. (2012). Educação do campo. In: Caldart. R. S. (Org). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Expressão Popular.

Caldart, R. S. (2009). Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Rio de Janeiro: Trabalho Educação e Saúde.

Chopinzinho. (2015, junho). Lei nº 3.434, de 22 de junho de 2015. Estabelece o Plano Municipal de Educação do Município de Chopinzinho: decênio 2015 – 2025.

Chopinzinho. (2007). Projeto Político-Pedagógico da Escola Rural Municipal Mário Bettega.

Knopf. J. F. (2013). A relação entre o MST - PR e o governo Roberto Requião: análise da política da escola itinerante (2003 – 2010) (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Kosik. K. (2002). Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra.

Kuhlmann, M. Jr. (2001). Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação.

Lüdke, M., & André, M. E. D. (1986). A. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso. In Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

Marcilio, M. L. (2001). A roda dos expostos e a criança abandonada na história do Brasil: 1726-1950. In Freitas, M. C. (Org.). História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez.

Paraná. (2006). Diretrizes Curriculares da Rede Pública de Educação Básica do Estado do Paraná. Curitiba: Secretaria do Estado de Educação – SEED/PR.

Paraná. (2010). Instrução Conjunta n° 001/2010. Curitiba: SEED/SUED-PR.

Peroni, V. M. V. (2003). Política educacional e papel do Estado: no Brasil dos anos 1990. São Paulo: Xanã.

Santana, D. R. (2011). Infância e educação infantil no Brasil: percursos e percalços. Itapetinga: Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB.

Silva, A. P. S., Felipe, E. S., & Ramos, M. M. (2012). Infância do campo. In Caldart, R. S. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Expressão Popular.

Silva, A P. S., & Pasuch, J. (2010). Orientações curriculares para a educação infantil do campo. Belo Horizonte. Recuperado em 15 junho, 2016, em http://portal.mec.gov.br/index.php? option=com _content&view=article&id=16219&Itemid=817#docs

Silva, J. B. (2012). Crianças assentadas e educação infantil no/do campo: contextos e significações (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo.

Veröffentlicht

2016-12-13

Zitationsvorschlag

Coppe, M. R., & Knopf, J. F. (2016). Childhood education in rural area: a study in the municipality of Chopinzinho/PR. Brazilian Journal of Rural Education, 1(2), 453–475. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p453

Ausgabe

Rubrik

Paper