Interculturallity and traditional knowledge about the moon in teacher training at the/of rural education

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n3p836

Abstract

ABSTRACT: The treatment given to traditional knowledge by school science tends to devalue it, subjecting it to naive, common sense, and even mythological vision. As a way of promoting dialogue and exchange between different cultures, which populate the classroom, interculturallity assumes that science education should be considered as the acquisition of yet another culture, without overcoming the validity of the others. This article presents a concrete case of teaching and learning of the physical sciences as an example of promoting the recognition of traditional knowledge about the Moon in a context of intercultural rural science teacher education. They are discussed representative excerpts of written productions of undergraduate rural education, major in natural sciences, conducted in the discipline of Introduction to Physics that aimed to argue about how scientific and traditional knowledge are related to the Moon and its implications for science teaching. It is noted that traditional knowledge is strongly intertwined with the social practices of communities of these graduates, pointing out the necessary inclusion of this knowledge in the intercultural rural science teacher education that stimulates the exchange and mutual enrichment.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Literaturhinweise

Aikenhead, G. S. (2009). Educação científica para todos. Lisboa, PT: Edições Pedago.

Almeida, R. A. (2005). Do tempo da terra comum ao espremimento: estudo sobre a lógica e o saber camponês na baixada cuiabana (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília.

Antunes-Rocha, M. I. (2009). Licenciatura em educação do campo: histórico e projeto político-pedagógico. In Antunes-Rocha, M. I. & Martins, A. A. (Orgs.). Educação do Campo: desafios para formação de professores. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.

Argueta, A. (2015). Os saberes e as práticas tradicionais: conceitos e propostas para a construção de um campo transdisciplinar. In Udry, C., & Eidt, J. Simoni (Orgs.). Conhecimento tradicional: conceitos e marco legal. Brasília, DF: Embrapa.

Arroyo, M. G. (2008). Os coletivos diversos repolitizam a formação. In Diniz-Pereira, J. E. & Leão, G. (Orgs.). Quando a diversidade interroga a formação docente. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.

Arroyo, M. G. (2011). Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.

Bakhtin, M. (2010). Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária.

Bordignon, M. O. (2006). Padrão de atividade e comportamento do comportamento de forrageamento do morcego-pescador Noctilio leporinus (Linnaeus) (Chiroptera, Noctilionidae) na Baía de Guaratuba, Paraná, Brasil. Revista Brasileira de Zoologia, 23(1), 50-57.

Brick, E., Pernambuco, M. M. C. A., Silva, Antônio F. G., & Delizoicov, D. (2014). Paulo Freire: interfaces entre Ensino de Ciências Naturais e Educação do Campo. In Molina, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Brasília, DF: MDA.

Bueno, A., & Motta Júnior, J. C. (2005). A Lua e os pequenos mamíferos: comportamento de certos roedores pode mudar em noites de Lua cheia. Revista Ciência Hoje, 37(219), 64-66.

Candau, V. M. (2013). Interculturalidade e educação escolar. In Candau, V. M. (Org.), Reinventar a escola (pp. 47-60). Petrópolis, RJ: Vozes.

Canclini, N. G. (2003). Culturas Híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo.

Carneiro da Cunha, M., & Almeida, M. W. B. (2009). Populações tradicionais e conservação ambiental. In Carneiro da Cunha, M. (org.). Cultura com aspas. São Paulo, SP: Cosac Naify.

Carneiro da Cunha, M. (2009). Relações e dissensões entre saberes tradicionais e saber científico. _________. In Carneiro da Cunha, M. (org.). Cultura com aspas. São Paulo, SP: Cosac Naify.

Decreto Lei nº 6.040/2007. (2007). Institui a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6040.htm

Foroni, Y. M. A. (2004). A perspectiva intercultural na formação de professores. Revista Puc Viva. São Paulo, 21, 81-89.

Fleuri, R. M. (2003). Educação Intercultural: mediações necessárias. Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Flores, V., Barbisan, L. B., Finatto, M. J. B. & Teixeira, M. (2009). Dicionário de Linguística da Enunciação. São Paulo, SP: Contexto.

Garcia, C. S., Costa, S., Pascoali, S., & Campos, M. Z. C. (2016). “As coisas do céu”: etnoastronomia de uma comunidade indígena como subsídio para a proposta de um material paradidático. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia (RELEA), 21, 7-30.

Jovchelevich, P., & Câmara, F. L. A. (2008). Influência dos ritmos lunares sobre o rendimento de cenoura (Daucus carrotta), em cultivo biodinâmico. Revista Brasileira de Agroecologia, 3(1), 49-57.

Marques, C. T. S., Gama, E. V. S., Carvalho, A. J. A., Silva, F., & Frias, M. T. (2007). Influência lunar nas práticas agrícolas da Aldeia Indígena Tupinambá de Serra do Padeiro, Buerarema – BA. Revista Brasileira de Agroecologia, 2(2), 563-566.

Mello, F. C., Soares, J. B., & Kerber, L. (2011). Astronomia e educação intercultural: experiências no ensino de astronomia e ciências em escolas indígenas. In I Simpósio Nacional de Educação em Astronomia (I SNEA). Rio de Janeiro, RJ: Anais do I SNEA.

Menin, L. F., Rambo, J. R., Frasson, D. B., Pereira, T. A. X., & Santi, A. (2014). Influência das fases lunares no desenvolvimento das culturas de rúcula (Erucasativa Hill) e rabanete (Raphanus sativus L.). Revista Brasileira de Agroecologia, 9(3), 117-123.

Oliveira, R. T., Freitas, J. B. S., & Rafael, M. S. S. (2009a). Influência do impulso de ascendência e descendência lunar e do tamanho da semente na emergência de plântulas murici. Revista Brasileira de Agroecologia, 4(2).

Oliveira, M. C., Ottmann, M. M. A., Da Cruz, M. R., Leal, L., & Ferriani, A. P. (2009b). Influência das fases da Lua no enraizamento de estacas de Dichorisandra Thyrsiflora Mik (Gengibre-Azul) e Brunfelsia Uniflora (Pohl.) D. Don. (manacá-de-cheiro) na primavera. Revista Brasileira de Agroecologia, 4(2).

Paladino, M., & Almeida, N. P. (2012). Diversidade e interculturalidade. In Paladino, M., & Almeida, N. P. Entre a diversidade e a desigualdade: uma análise das políticas públicas para a educação escolar indígena no Brasil dos governos Lula. Rio de Janeiro, RJ: Contra Capa Livraria; LACED/Museu Nacional/UFRJ.

Santos, B. S. (2003). Por uma concepção multicultural de direitos humanos. In Santos, B. S. (Org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2003.

Santos, B. S. (2009). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In Santos, B. S., & Meneses, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra, PT: Almedina.

Schiedeck, G., Cardoso, J. H., & Schwengber, J. E. (2007). Saber popular como elemento primordial para trabalhos em Agroecologia. Revista Brasileira de Agroecologia, 2(2).

Raven, P. H., Evert, R. F., & Eichhorn, S. E. (2007). Biologia Vegetal. Rio de Janeiro, RJ: Gen/Editora Guanabara Koogan.

Walesko, A. M. H. (2006). A Interculturalidade no Ensino Comunicativo de Língua Estrangeira: um estudo em sala de aula com leitura em inglês (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Paraná, Paraná.

Veröffentlicht

2017-12-13

Zitationsvorschlag

Crepalde, R. dos S., Klepka, V., & Pinto, T. H. O. (2017). Interculturallity and traditional knowledge about the moon in teacher training at the/of rural education. Brazilian Journal of Rural Education, 2(3), 836–860. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n3p836