Peasant and popular feminism: a history of collective constructions

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1156

Abstract

ABSTRACT. The following article describes and analyses the process of construction of the Peasant Popular Feminism in the Peasant Women's Movement (MMC), a new subject of academic studies. The methodology used is participatory action research, given the direct immersion of the authors in said movement for more than fifteen years. As part of the results of this immersion, we have three Master's dissertations (Conte, 2011; Cinelli, 2012; Santos, 2012) and two Doctorate's theses (Conte, 2014; Cinelli, 2016). Furthermore, the authors were involved in the process of debating the Peasant Popular Feminism in MMC for the past three years. We highlight the relevance of the fact that the Peasant Popular Feminism is fruit of the collective identity of the fighting MMC women. Above all, it is constructed in dialogue with other peasant's organizations of working women and feminists, in the defense of agroecology and freedom/liberation, and hoping to build a fair and solidary, that is to say, socialist society.

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Autor/innen-Biografien

Michela Katiuscia Alves dos Santos Calaça, Universidade Federal Rural do semiárido - UFERSA

Possui graduação em AGRONOMIA pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (2006), MESTRADO em SERVIÇO SOCIAL pela Universidade Federal de Pernambuco (2012), está cursando o segundo ano do doutorado em Ciências Sociais na Universidade federal de campina Grande (UFCG), com auxílio de bolsa CAPES, atuando principalmente nos seguintes temas: lutas das mulheres camponesas, Campesinato, agroecologia, soberania alimentar, relações patriarcais de sexo e Feminismo camponês e popular. 

Isaura Isabel Conte, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/2014) com Doutorado Sanduíche realizado na Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras com apoio do CNPq Brasil/2013. Mestra em Educação pela Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul (2011). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (2007). Possui experiência na área de Educação em contextos escolares e não escolares, incluindo atuação em Pedagogia da Alternância. Atua principalmente nos seguintes temas: educação, políticas de educação do campo, didática e planejamento escolar, educação popular e movimentos sociais, mulheres camponesas, feminismo e campesinato, direitos humanos. Participa do grupo de estudos Educação e Direitos Humanos do CRDH/Unemat campus Cáceres e do Grupo de Pesquisa CNPq - SOU - Sociedade, Universidade e Cultura. Concluiu Pós-Doutorado Júnior no ano de 2016. Professora adjunta da Universidade Federal de Rondônia (UNIR) campus Ji-Paraná. (Texto informado pelo autor)

Catiane Cinelli, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professora no curso de Licenciatura em Educação do Campo, Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Campus Rolim de Moura. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2016), na Linha de Pesquisa Trabalho, Movimentos Sociais e Educação, com bolsa Capes; Mestra em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI, 2012),com bolsa CAPES; Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade de Ciências Aplicadas/Celer Faculdades (2010). Graduada em Pedagogia: Anos Iniciais do Ensino Fundamental - Crianças, Jovens e Adultos, pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS, 2007). Atua na Educação Popular, Educação do Campo e Movimentos Populares, em especial com Mulheres Camponesas. Pesquisadora na Universidade Federal de Pelotas.

Veröffentlicht

2018-12-23

Zitationsvorschlag

Calaça, M. K. A. dos S., Conte, I. I., & Cinelli, C. (2018). Peasant and popular feminism: a history of collective constructions. Brazilian Journal of Rural Education, 3(4), 1156–1183. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1156