Women with hoe and pencils in hand: stories of primary teachers in the rural scope sergipano (1930-1950)

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1345

Abstract

ABSTRACT. The following text seeks to understand the life stories of retired school teachers, according to their work, school, and teaching experiences. In order to do so, we analyzed stories collected from sixteen previously-interviewed teachers, considering the early-twentieth century policy of feminization in this profession and, subsequently, the abandonment of the countryside populace, which in turn left them to their own devices, keeping them away from educational improvements, this being the product of heavy investment on the urbanization model going on in the country at the time. However, schools in the countryside and their teachers played, in this regard, and in spite of the precariousness of its facilities and of the overall training of its teachers, an important role in institutionalizing of Sergipe’s primary school.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Rony Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho"- Unesp, Campus Marília, com bolsa CNPq. Graduando em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" - Unesp, Campus Marília. Mestre em Educação pela Universidade Tiradentes - UNIT (2016) com Bolsa Capes/FAPITEC/SE. Possui Graduação em Serviço Social pela Universidade Tiradentes - UNIT (2014). Foi aluno de Iniciação Científica com o projeto Memória Oral da Educação Sergipana. É membro dos Grupos de Pesquisas Grupo de Estudos e Pesquisas em Administração da Educação e Formação de Educadores (GEPAEFE); Grupo de Pesquisa História, Memória, Educação e Identidade (GPHMEI) e Sociedade, Educação, História e Memória - (GPSEHM). É sócio da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) bem como da Associação Brasileira de Pesquisa (auto)Biográfica (BIOGraph). Tem experiência com Metodologia da História Oral, narrativas de vidas, memória e atualmente vem consolidando pesquisas sobre a história da formação do professor alfabetizador para o ensino primário rural no Brasil.

Ilka Miglio Mesquita, Universidade Tiradentes - UNIT

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – Unicamp. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Tiradentes – (PPEDUnit, Brasil). Líder do Grupo de Pesquisa História, Memória, Educação e Identidade (GPHMEI). E-mail: ilkamiglio@gmail.com.

Veröffentlicht

2018-12-23

Zitationsvorschlag

Silva, R., & Mesquita, I. M. (2018). Women with hoe and pencils in hand: stories of primary teachers in the rural scope sergipano (1930-1950). Brazilian Journal of Rural Education, 3(4), 1345–1371. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1345