Reading and writing practices of peasant women: reflections from some appropriation stories

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1316

Abstract

ABSTRACT. This text aims to present practices of reading and writing of peasant women with little schooling. The study is part of the research on the ways of participating in cultural practices related to reading and writing through different instances of socialization. It arose from the assumption that there is no written culture yet, but rather a diversity of writing cultures that vary according to the context of use and learning that are not exclusively dependent on written language based on the alphabetic system. The research methodology followed an orientation of the qualitative research presuppositions. We used oral history, a field diary made up of the literacy events observed in the CEBs and interviews, in order to identify forms of access and appropriation of written materials. In addition, the meanings, roles, and conceptions that CEB leaders attribute to reading and writing are presented, specifically from some appropriation histories. Through the procedures adopted in the analysis of the data it was possible to interpret that the different forms of participation in the writing cultures of these women are based on the mediation between the oral and the written.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Sônia Maria Alves de Oliveira Reis, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Sônia Maria Alves de Oliveira Reis, graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia, especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Estadual de Santa Cruz, mestra e doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é professora adjunta da Universidade do Estado da Bahia – UNEB e Professora  do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB. Coordenadora do dinter entre a UNEB/UFMG e líder do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão Educacional Paulo Freire - NEPE/CNPq.

Carmem Lúcia Eiterer, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Graduada em Filosofia pela FFLCH-USP (Bacharel, 1992 e Licenciatura, 1993), Mestre em Educação pela FE-USP (Área Didática, sub área Linguagem e Educação - 1996) e Doutora em Educação pela FE-USP (Área Didática sub área Linguagem e Educação - 2001). Pós-Doutoramento na UFBa, Núcleo de Estudos Interdisciplinares sobre a Mulher - NEIM (2012). Atua como Professora Associada no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE-UFMG). Leciona Didática junto a diferentes cursos de Licenciatura na Graduação. Integra a Linha de Pesquisa Educação, Cultura, Movimentos Sociais e Ações Coletivas do Programa de Pós Graduação em Educação: Educação e Inclusão Social desde 2005. Pesquisadora do NEJA - Núcleo de Educação de Jovens e Adultos desde 2002. Orienta diferentes pesquisas de mestrado e doutorado relativas à Educação de Jovens e Adultos (EJA), especialmente no recorte das especificidades dos sujeitos da educação (recortes de gênero e raça).

Veröffentlicht

2018-12-23

Zitationsvorschlag

Alves de Oliveira Reis, S. M., & Eiterer, C. L. (2018). Reading and writing practices of peasant women: reflections from some appropriation stories. Brazilian Journal of Rural Education, 3(4), 1316–1344. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1316