The building of an artificial anthill as a proposal of Environmental Education for Rural Education

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5739

Schlagworte:

Umwelterziehung

Abstract

ABSTRACT. This article describes a pedagogical experiment in the field of Natural Sciences, where a workshop was performed to build a didactical model in order to approach concepts, attitudes and values pertinent to the purpose of the Environmental Education, in the context of Rural Education. It is a qualitative research, of exploratory nature, characterizing as a case study about the actions and goals of the investigated object. Questionnaires and categorization of content analysis were used in order to interpret the data (Bardin, 2006). The workshop enabled the learning of concepts from the cooperativism subject, involving students in the process of acquiring scientific knowledge and values contextualized with their everyday routine. In the Rural Education these educational practice are necessary, so that the feeling of belonging to the environment, the richness of social relations and the potentialities of nature are contemplated in rural educational context.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Renan de Almeida Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Atualmente é mestrando do PPG em Educação em Ciências - Química da Vida e Saúde, da UFRGS e membro do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação do Campo e Ciências da Natureza da mesma instituição. Licenciado em Ciências Biológicas pela UFMS. Pesquisa sobre abordagens didático-pedagógicas com enfoque para a Educação Ambiental.

Sabrina Silveira Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciada em Ciências biológicas pela UFRGS. Pós-graduanda em Educação Ambiental e Sustentabilidade pela UNINTER. Trabalha com Educação ambiental em Clubes de Ciências, Projetos autônomos de Ecopedagogia e Oficinas de Educação Ambiental em  Porto Alegre: Escola Montessoriana Sementinha de vida, Colégio Maria Imaculada Medianeira, Colégio Israelita de Porto Alegre. Trabalha com Educação Ambiental no Parque aquático, escola de equitação e oficinas pedagógicas no Paraíso Park- Alvorada.

Fernanda Schwalm, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor Adjunto do Departamento de Ensino e Currículo (DEC), da Faculdade de Educação (FACED), do curso de Educação do Campo: Licenciatura em Ciências da Natureza, UFRGS (Campus Porto Alegre). Pesquisador e Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação do Campo e Ciências da Natureza (GEEPEC - NATUREZA) da mesma instituição.

José Vicente Lima Robaina, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora desde 2003 da rede municipal de ensino de Nova Santa Rita e coordenadora da Cooperativa Escolar Rui Barbosa. Pós-graduada em Atividade Física Adaptada e Saúde e graduada em Educação Física, pela Unisinos. Coordenou interinamente o Clube de Ciências Saberes do Campo, da EMEF Rui Barbosa, no ano de 2018.

Veröffentlicht

2019-07-26

Zitationsvorschlag

Barbosa, R. de A., Rosa, S. S., Schwalm, F., & Robaina, J. V. L. (2019). The building of an artificial anthill as a proposal of Environmental Education for Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e5739. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5739

Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in