Literacy of the countryside within the framework of the PNAIC: demands and challenges

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6419

Abstract

ABSTRACT. This study discusses the literacy of the countryside from formative propositions the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC). The problem question that guides this research is: what are the implications the PNAIC for the countryside literacy? As a methodological process, based on the discursive textual analysis (Moraes & Galiazzi, 2016), we carried out a documentary research in the training books of the Program that deal with the rural education and held reflective sessions with literacy teachers. As a theoretical contribution, start with the discussions about continuing teacher education (Nóvoa, 1992; Imbernón, 2010); literacy (Kleiman, 1995; Tfouni, 2010); rural education (Caldart, 2002; 2011); among others. The study leads the understanding that continuing education may be relevant process when the collaborative reflection of teachers on the literacy practice in the daily school life, pointing out the need for literacy practices in rural schools connect to the reality of the students, overcoming discrepancy between the proposed and the realized. It is also inferred from the study that the PNAIC propositions need to establish a closer relationship with the literacy practices schools, that they approach the educational demands and specificities of the students and the community to which they belong.

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Autor/innen-Biografien

Sidmar da Silva Oliveira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Graduação em Pedagogia e Especialização em Alfabetização e Letramento pela Faculdade do Sertão Baiano (FASB); Especialização em Educação do Campo pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Mestrando pelo Programa Pós-Graduação em Educação e Diversidade, Mestrado Profissional, da Universidade do Estado da Bahia. É professor alfabetizador e, atualmente, exerce a função de gestor escolar. Desenvolve estudos e pesquisas sobre alfabetização, letramentos e formação continuada de professor.

Obdália Santana Ferraz Silva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Graduação em Pedagogia e em Letras: Habil. Port./Inglês pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB); Especialização em Metodologia do Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação pela UNEB; Mestrado em Educação e Contemporaneidade pela UNEB. Doutorado em Educação, pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Atualmente, é professora do Curso de Letras/Português, no Departamento de Educação, Campus XIV; professora do PPGEDuC/Campus I-UNEB e do MPED/Campus XIV-UNEB.

Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/7118744090669965

Úrsula Cunha Anecleto, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Graduação em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS); Especialização em Metodologia do Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira (FACINTER); Mestra em Crítica Cultural pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB); Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Atualmente, é professora do Curso de Letras/Português, Campus XIV /UNEB, professora e coordenadora do MPED/ Campus XIV-UNEB.

Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/7781613113942036

Veröffentlicht

2019-05-28

Zitationsvorschlag

Oliveira, S. da S., Silva, O. S. F., & Anecleto, Úrsula C. (2019). Literacy of the countryside within the framework of the PNAIC: demands and challenges. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e6419. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6419

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Rubrik

Dossiê Temático: Políticas para a educação e a diversidade sociocultural