The full-time education policy, perspectives and approaches to Rural Education
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6632Abstract
ABSTRACT. The work deals with the implementation and imbrication of the educational policies of full-time education and education in the field. The research of bibliographical nature, dialogues with different authors of the field of study discussed as: Cavaliere (2010), Moll (2012) and normative documents. Considering the policy impact, appear, it is understood that the wording in their conceptual and pedagogical aspects, converge, and so, the adequacy of policy proposals full-time education for schools in the field are supported by coexistence of different forms and dynamics of life in the country and that the educational process must leave these specificities. The More Field Education implemented in schools, has become a challenge for the full-time education policy, because it assumes a pedagogical differentiated organization reflected in practices aligned to new forms of interface design space-time, connecting the activities between shifts, and curriculum.
Downloads
Literaturhinweise
Bezerra, L. (2011). Educação para o Campo em Discussão: Reflexões Sobre o Programa Escola Ativa. São José: Premier.
Brasil. (2007). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão – SECAD. Educação do Campo Diferenças Mudando Paradigmas. Brasília.
Brasil. (2009). Secretaria de Educação Básica. Série Cadernos Pedagógicos Educação no Campo. Brasília.
Brasil. (2012). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão – SECADI. Educação do Campo: marcos normativos. Brasília.
Brasil. (2014). Secretaria de Educação Básica Diretoria de Currículos e Educação Integral. Manual Operacional de Educação Integral. Brasília.
Caldart, R. (2004). Elementos para Construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação do Campo. Trabalho Necessário, 2(2), 2-16. https://doi.org/10.22409/tn.2i2.p3644
Cavaliere, A. (2010). Anísio Teixeira e a Educação Integral. Paidéia, 20(46), 249-259. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2010000200012
Costa, A. (2012). Educação do campo e movimentos sociais: luta e protagonismo dos movimentos sociais do campo como prática e processo educativo no contexto das políticas públicas. Recuperado de http://www.cedes.unicamp.br
Decreto 7.083. (2010, 24 de janeiro). Dispõe sobre o Programa Mais Educação. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7083
Lecler, G., & Moll, J. (2012). Educação Integral em jornada diária ampliada: universalidade e obrigatoriedade? Em Aberto, 25(88), 17-49.
Lima, F. C. S., Lima, L. M., & Cardozo, M. J. P. B. (2013). A busca de sentidos para políticas e práticas de educação integral. In Lima, F. C. S., Lima, L. M., & Cardozo, M. J. P. B. (Orgs.). Educação Integral ideário pedagógico, políticas e práticas (pp. 18-30). São Luís: EDUFMA.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf
Lei 10.172 de 9 de janeiro de 2001. (2001, 9 de janeiro). Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) no interstício de tempo de 2001 a 2010. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/LEIS_2001/L10172
Lei nº 13.005, (2014, 25 de junho). Aprova o novo Plano Nacional de Educação (PNE) no interstício de tempo de 2014 – 2024. Câmara dos deputados. Brasília.
Moll, J. (2012). Agenda da Educação Integral: Compromissos para sua consolidação como política pública. In Moll, J. (Org.). Caminhos da educação integral no Brasil: direitos a outros tempos e espaços educativos (pp. 295-300). Porto Alegre: Penso. https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000300019
Portaria nº 86. (2013, 01 de fevereiro) Instituiu o Programa Nacional de Educação do Campo – PRONACAMPO. Recuperado de http://www.portal.mec.gov.br/docman/maio-2013-pdf/13214-documento-orientador-do-pronacampo-pdf
Resolução CNE/CEB 1, de 3 de abril de 2002. (2002, 3 de abril). Institui as Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Recuperado de http://www.pronacampo.mec.gov.br/
Vasconcelos, C., & Ximenes-Rocha, S. (2018). Reflexões sobre a Escola do Campo em Tempo Integral no Município de Santarém – Pará. Educação Teoria e Prática, 27(56), 475-492. https://doi.org/10.18675/1981-8106.vol27.n56.p475-492
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).