Contributions of the state of the question in research on public policy, Rural Education and Countryside Education

Autor/innen

  • Magda Gisela Cruz dos Santos Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Conceição Paludo Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7365

Abstract

ABSTRACT. Based on a bibliographic study that investigated the relationship between rural education, countryside education and public policies in the last two decades, this article explains the importance of the State of the Question for academic research. It describes and reflects on its main contributions in the delimitation of the theme and the research object, in the problematization of the initial questions and in the foundation of the hypothesis. It is concluded that, in addition to providing a view of the totality of knowledge production in the area in which the research is inserted, the realization of the State of the Question contributes substantially in the transition from initial perceptions about the research object, to systematized knowledge, with the rigor and depth that characterize scientific knowledge.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Magda Gisela Cruz dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Pesquisadora colaboradora do Grupo de Pesquisa Trabalho, Movimentos Sociais e Educação (TRAMSE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pesquisadora no Projeto Observatório da Educação do Campo no Estado do Rio Grande do Sul.

Conceição Paludo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação e no curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pesquisadora do Grupo de Trabalho, Movimentos Sociais e Educação (TRAMSE). Coordenadora do Projeto de Pesquisa Observatório da Educação do Campo no Rio Grande do Sul.

Literaturhinweise

Anhaia, E. M. (2010). Constituição do Movimento de Educação do Campo na luta por políticas de Educação (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Antônio, C. A. (2010). “Por uma Educação do Campo”: um movimento popular de base política e pedagógica para a educação do campo no Brasil (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Arroyo, M. G. (2006). A escola do campo e a pesquisa do campo. In Molina, M. C. (Eds.). Educação do Campo e pesquisa: questões para reflexão (pp. 103-116). Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.

Bezerra Neto, L. (2003). Avanços e retrocessos da educação rural no Brasil (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Cêa, G. S. S (Ed.). (2007). O Estado da Arte da formação do trabalhador no Brasil. (1ª Ed.) Cascavel: EDUNIOESTE.

Damasceno, M. N., & Beserra, B. (2004). Estudos sobre educação rural no Brasil: estado da arte e perspectivas. Educação e Pesquisa, 30(1), 73-89. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100005

Ferreira, N. S. A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, 23(79), 257-272. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013

Gil, A. C. (1994). Métodos e técnicas de pesquisa social. (4º Ed.). São Paulo: Atlas.

Hidalgo, A. M., & Mikolaiczyk, F. A. (2012). A busca do dissenso para a compreensão das influências dos organismos internacionais no desenvolvimento da educação rural nos anos 1950 à educação do campo após os anos 1990. Revista HISTEDBR, 12(47), 108-121. https://doi.org/10.20396/rho.v12i47.8640042

Molina, M. C. (Ed.). (2006). Educação do Campo e pesquisa: questões para reflexão (pp. 9-14). Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.

Morosini, M. C. (2015). Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, 40(1), 101-116. http://dx.doi.org/10.5902/1984644415822

Nascimento, C. G. (2009). Educação do Campo e Políticas Públicas para além do capital: hegemonias em disputa (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.

Nóbrega-Therrien, S. M., & Therrien, J. (2004). Trabalhos científicos e o Estado da Questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em Avaliação Educacional, 15(30), 1-12. http://dx.doi.org/10.18222/eae153020042148

Rocha, E. N. (2013). Das práticas Educativas às Políticas públicas: tramas e artimanhas pela Educação do Campo (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.

Santos, C. A. (2009). Educação do Campo e Políticas públicas no Brasil: a instituição de políticas públicas pelo protagonismo dos movimentos sociais do campo na luta pelo direito à educação (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília.

Souza, M. A. (2008a). Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Educação & Sociedade, 29(105), 1089-1111. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400008

Souza, M. A. (2008b). A pesquisa em educação e movimentos sociais do campo. In Souza, M. A. (Orgs.). Anais 31ª Reunião Anual da ANPEd: Constituição Brasileira, Direitos Humanos e Educação (pp. 1-17). Caxambu: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação.

Veröffentlicht

2020-04-30

Zitationsvorschlag

Santos, M. G. C. dos, & Paludo, C. (2020). Contributions of the state of the question in research on public policy, Rural Education and Countryside Education. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7365. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7365