Contributions of the state of the question in research on public policy, Rural Education and Countryside Education
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7365Résumé
ABSTRACT. Based on a bibliographic study that investigated the relationship between rural education, countryside education and public policies in the last two decades, this article explains the importance of the State of the Question for academic research. It describes and reflects on its main contributions in the delimitation of the theme and the research object, in the problematization of the initial questions and in the foundation of the hypothesis. It is concluded that, in addition to providing a view of the totality of knowledge production in the area in which the research is inserted, the realization of the State of the Question contributes substantially in the transition from initial perceptions about the research object, to systematized knowledge, with the rigor and depth that characterize scientific knowledge.
Téléchargements
Références
Anhaia, E. M. (2010). Constituição do Movimento de Educação do Campo na luta por políticas de Educação (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Antônio, C. A. (2010). “Por uma Educação do Campo”: um movimento popular de base política e pedagógica para a educação do campo no Brasil (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Arroyo, M. G. (2006). A escola do campo e a pesquisa do campo. In Molina, M. C. (Eds.). Educação do Campo e pesquisa: questões para reflexão (pp. 103-116). Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.
Bezerra Neto, L. (2003). Avanços e retrocessos da educação rural no Brasil (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Cêa, G. S. S (Ed.). (2007). O Estado da Arte da formação do trabalhador no Brasil. (1ª Ed.) Cascavel: EDUNIOESTE.
Damasceno, M. N., & Beserra, B. (2004). Estudos sobre educação rural no Brasil: estado da arte e perspectivas. Educação e Pesquisa, 30(1), 73-89. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100005
Ferreira, N. S. A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, 23(79), 257-272. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013
Gil, A. C. (1994). Métodos e técnicas de pesquisa social. (4º Ed.). São Paulo: Atlas.
Hidalgo, A. M., & Mikolaiczyk, F. A. (2012). A busca do dissenso para a compreensão das influências dos organismos internacionais no desenvolvimento da educação rural nos anos 1950 à educação do campo após os anos 1990. Revista HISTEDBR, 12(47), 108-121. https://doi.org/10.20396/rho.v12i47.8640042
Molina, M. C. (Ed.). (2006). Educação do Campo e pesquisa: questões para reflexão (pp. 9-14). Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.
Morosini, M. C. (2015). Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, 40(1), 101-116. http://dx.doi.org/10.5902/1984644415822
Nascimento, C. G. (2009). Educação do Campo e Políticas Públicas para além do capital: hegemonias em disputa (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.
Nóbrega-Therrien, S. M., & Therrien, J. (2004). Trabalhos científicos e o Estado da Questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em Avaliação Educacional, 15(30), 1-12. http://dx.doi.org/10.18222/eae153020042148
Rocha, E. N. (2013). Das práticas Educativas às Políticas públicas: tramas e artimanhas pela Educação do Campo (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.
Santos, C. A. (2009). Educação do Campo e Políticas públicas no Brasil: a instituição de políticas públicas pelo protagonismo dos movimentos sociais do campo na luta pelo direito à educação (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília.
Souza, M. A. (2008a). Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Educação & Sociedade, 29(105), 1089-1111. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400008
Souza, M. A. (2008b). A pesquisa em educação e movimentos sociais do campo. In Souza, M. A. (Orgs.). Anais 31ª Reunião Anual da ANPEd: Constituição Brasileira, Direitos Humanos e Educação (pp. 1-17). Caxambu: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).