Collective organization and Creole seeds: a way of struggle and resistance for the Quilombola socio-cultural identity in the Sítio Veiga community in Quixada-Ceará

Autor/innen

  • Fernanda Ielpo da Cunha Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB https://orcid.org/0000-0002-4429-5555
  • Luis Tomás Domingos Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB https://orcid.org/0000-0002-0062-6834
  • Ana Maria Eugênio da Silva Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB
  • José Gerardo Vasconcelos Universidade Federal do Ceará - UFC https://orcid.org/0000-0003-0559-2642

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9219

Schlagworte:

Creole Seeds

Abstract

ABSTRACT. The cultivation of Creole seeds is part of the wisdom of the ancestral legacy, which can be told since the beginning of the agriculture history, being the traditional communities the great guardians of this cultural heritage, whose teachings transpose the preservation of their memories, since they call attention to the preservation of life itself on the planet and of the next generations, where the preservation of the genetic heritage of these seeds will guarantee the biodiversity existing on Earth. Faced with this reality, this study aims to analyze how the ways of collective organization based on the cultivation of Creole seeds contribute to the preservation of the Quilombola socio-cultural identity in the quilombo community Sítio Veiga in the city of Quixadá, in Ceará state. This research has a qualitative nature, carried out in loco, whose guiding mode was ethnographic, with participant observation, methods that are fundamental for a greater approximation and interaction with the social subjects of the research and the actions inherent to the cultivation of Creole seeds.

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Autor/innen-Biografien

Fernanda Ielpo da Cunha, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Mestranda em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustantáveis pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB. Possui Graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2000). Especialização em Serviço Social, Políticas Públicas e Direitos Sociais pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2006). Especialização em Gerontologia pela - FATE (2013).

Luis Tomás Domingos, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Atualmente é professor da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, UNILAB-Ceará/Brasil. Formado em Filosofia – Seminário Maior de Santo Agostinho (1989) – Moçambique.  Possui Doutorado em Anthropologie et Sociologie du Politique. – Universite de Paris VIII (2002) - França. Mestrado em Anthropologie et Sociologie du Politique et du Développement – Universite de Paris VIII (1998) - França.

Ana Maria Eugênio da Silva, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Mestranda em Humanidade pela Universidade da integração Internacional de Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB-CE. Possui Graduação em Serviço Social, através do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2018). Discente do curso de Antropologia - UNILAB-CE.

José Gerardo Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará - UFC

Professor Titular de Filosofia da Educação, da Faculdade de Educação, da Universidade Federal do Ceará. Possui Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (1997), Pós-Doutorado em Artes Cênicas, pela Escola Universidade Federal da Bahia (2002), Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2011 - 2012), Pós-Doutorado em História da Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015 - 2016).

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Veröffentlicht

2020-11-27

Zitationsvorschlag

da Cunha, F. I., Domingos, L. T., da Silva, A. M. E., & Vasconcelos, J. G. (2020). Collective organization and Creole seeds: a way of struggle and resistance for the Quilombola socio-cultural identity in the Sítio Veiga community in Quixada-Ceará. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e9219. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9219