The Degree in Rural Education and teacher training in the Mathematical Area

Authors

Abstract

ABSTRACT. This article discusses the initial training of rural teachers in the field of Mathematical, with reference to the Licentiate in Rural Education (LEDOC). For this, there is a broad survey in the literature of models of initial teacher training in rural areas, of the political and pedagogical aspects of LEDOC in Brazil and, in particular, of LEDOC of the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB), in Brazil, Mathematical area. From the data, it is argued that the Brazilian LEDOC differs from many teacher training programs around the world, having the proposal claimed by the social movements of the field, a socially, politically and culturally referenced student profile and the pedagogical alternation, these being differentiating aspects. It was also found that the presence of graduates of the course has been triggering a rich process of knowledge production in Higher Education, pointing to ruptures with the mathematics worked on in conventional Degrees. However, some emerging challenges are considered, such as guaranteeing the pedagogical alternation and its effectiveness in the dimension of the teacher trainers' performance, in the construction of collective and interdisciplinary work, in the integralization of the activities of Tempo Universidade and Tempo Comunidade, as well as in the investment that is needed. 

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Author Biographies

Analdino Pinheiro Silva Filho, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Licenciado em Ciências com Habilitação em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2000), Especialista em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2001), Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela Faculdade de Ciências Educacionais (2005), Especialista em Formação de Professores de Matemática pelo Programa de Gestão Escolar - GESTAR (2003-2013), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (2013). Doutor em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia - UFBA (2020). Atualmente é Professor na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Membro do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade - PPGECID. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino e Aprendizagem de Matemática na Educação do Campo - GEPEAMEC. Foi coordenador da Educação Integral no Estado da Bahia pela Secretaria de Educação (SEC/BA). Foi Gestor de Ensino do Centro de Ciências e Tecnologia em Energia e Sustentabilidade - CETENS/UFRB. Tem experiência na área de Educação e Gestão, atuando, principalmente, nos seguintes temas: Educação Matemática, Formação de Professores, Educação do Campo, Educação Integral, Prática Pedagógica, Gestão Escolar e Ensino de Matemática.

Marco Antonio Leandro Barzano, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Possuo graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1990), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2008). Realizei Estágio de Pós-Doutorado na Universidade Federal Fluminense (2014-2015). Sou Professor Titular-Pleno da Universidade Estadual de Feira de Santana e, além de ensinar para o curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, atuo no Programa de Pós-Graduação em Educação (UEFS). Fui presidente da Associação Brasileira de Ensino de Biologia por dois mandatos (2011-2013 e 2013-2015). Atuei como coordenador do GT 22 - Educação Ambiental - da ANPEd por dois mandatos (2015-2017 e 2017-2019). Fui integrante do Comitê Científico do GT 22 - Educação Ambiental - da ANPEd (2019-2023). Sou editor-chefe da Revista da SBEnBIO. Tenho experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental; Currículo e Culturas; Relações Étnico-Raciais e Educação Quilombola.

Ludmila Oliveira Holanda Cavalcante, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

É professora da Universidade Estadual de Feira de Santana desde 1998. Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Bahia (1985), graduação em Serviço Social pela Universidade Católica do Salvador (1985), mestrado em Sociologia da Educação pelo Institute of Education - University of London (1996) e doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (2007). É professora plena lotada no Departamento de Educação da UEFS e integra a Equipe de Estudos e Educação Ambiental (EEA/UEFS). É docente permanente na Linha 1 "Políticas educacionais, movimentos sociais e processos de educação" do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/UEFS) . Membro do GT 03 - Movimentos Sociais, Sujeitos e Processos Educativos na ANPED. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais e Práticas Pedagógicas. Interesses de pesquisa: Educação do Campo, Educação Ambiental, Educação Popular e Juventude rural/campo.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Silva Filho, A. P., Leandro Barzano, M. A., & Oliveira Holanda Cavalcante, L. (2024). The Degree in Rural Education and teacher training in the Mathematical Area. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e15572. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/15572