Apinajé indigenous education for interpersonal relationships and environmental care in the Panhĩ origin story

Authors

  • Raimundo Nonato de Pádua Câncio Universidade Federal do Norte do Tocantins image/svg+xml
  • Gabriel Francisco Cavalcante Junior Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT
  • Maria Victória Lima dos Santos Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT https://orcid.org/0009-0004-3777-4584
  • Raquel Cassiano dos Santos Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT
  • Aline Campos Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT
  • Gilberto Pereira Apinajé Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT https://orcid.org/0009-0009-8756-8988

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19415

Keywords:

History of origin, Apinajé, indigenous education, environment

Abstract

ABSTRACT. In the origin story of the Apinajé people, Myyti (Sun) and Mytwrỳỳre (Moon) were the first human beings to descend from the sky and inhabit the Earth, when there were only animals of all species and the elements of nature. This story is the first to compose the origin narrative, from the indigenous (Panhĩ) point of view. Based on this Apinajé narrative, the objective of this text is to establish a relationship between the story of origin and Apinajé Indigenous Education, highlighting interpersonal relationships and care for the environment in Panhĩ teachings. To this end, we dialogued with authors who discuss the Good Living Paradigm and Decoloniality as critical perspectives for reflection. This is an exploratory study, with a qualitative approach, which analyzed the narrative told by four indigenous elders, participants in the “Panhĩme” extension project, developed in the Apinajé villages, in partnership with the Federal University of Northern Tocantins (UFNT). The results highlight the relationship of respect, care and belonging that the Apinajé have towards nature. These are teachings from Panhĩ Indigenous Education, which contribute to a more harmonious life on Earth; in which humans are not seen as beings apart from nature, but rather as belonging to it.

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Author Biographies

Raimundo Nonato de Pádua Câncio, Universidade Federal do Norte do Tocantins

É professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA), na Linha Educação, Cultura e Sociedade, com estágio de Pós-doutoramento em Educação no Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará (ICED/UFPA). Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), na Linha Formação de Professores. Especialista em ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa (ILC/UFPA). Possui graduação em Letras, Língua Portuguesa, pela Universidade Federal do Pará (UFPA). É sócio da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (Anped) e pesquisador da Rede de Pesquisa sobre Pedagogias Decoloniais na Amazônia (RPPDA). Atua na área de Educação e Linguagem, realizando estudos sobre Pós-colonialismo, Decolonialidade, Relações Étnico-raciais e Educação Escolar Indígena na Amazônia brasileira. Possui estudos sobre formação de professor e PCN de Língua Portuguesa. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Linguagens e Práticas Pedagógicas Decoloniais na Amazônia – GpDecol/UFT, integrante da Rede de Pesquisa sobre Pedagogias Decoloniais na Amazôniados - RPPDA, e do Grupo de Pesquisa Diálogos Interculturais e Práticas Educativas (DIPE) -PPGE/UFMA. Atua no Programa de Pós-graduação em Formação Docente em Práticas Educativas (PPG FOPRED/UFMA).

Gabriel Francisco Cavalcante Junior, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Graduated from the Technical Course in Agriculture integrated into high school at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins. Student of the Degree in Social Sciences at the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), where he carries out research on the resistance of the LGBTQAI + community against the Civil-Military dictatorship of 1964 in Brazil.

Maria Victória Lima dos Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Student of the Pedagogy Course at the Center for Education, Humanities and Health (CEHS) at the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), where he develops narrative research and an Apinajé animation workshop.

Raquel Cassiano dos Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Student of the Pedagogy Course at the Center for Education, Humanities and Health (CEHS) at the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), where he develops research on narratives and the Apinajé animation workshop.

Aline Campos, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Graduated in Biological Sciences (Bachelor's and Bachelor's Degree) from the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho", Rio Claro campus. Master in Education from the Postgraduate Program in Education at the Center for Education and Human Sciences at the Federal University of São Carlos (UFSCar) - Social Practices and Educational Processes research line. PhD in Education from the Federal University of Paraíba (UFPB), in the Popular Education research line. He worked in formal education in schools, prisons and at Fundação Casa, having experience in environmental education, education of young people and adults deprived of liberty and popular education. She is currently a professor at the Federal University of North Tocantins (UFNT), leader of the Study and Research Group on Popular Education: problematization of the world as a struggle for liberation (GEPEPro-livre)

Gilberto Pereira Apinajé, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Student of the Law Course at the Center for Education, Humanities and Health (CEHS) at the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), where he develops research on listening to Apinajé elders, for the production of narratives and an animation workshop.

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Published

2024-12-19

How to Cite

Câncio, R. N. de P., Cavalcante Junior, G. F., Lima dos Santos, M. V., dos Santos, R. C., Campos, A., & Pereira Apinajé, G. (2024). Apinajé indigenous education for interpersonal relationships and environmental care in the Panhĩ origin story. Brazilian Journal of Rural Education, 10, 19415 . https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19415

Issue

Section

Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares