Apinajé indigenous education for interpersonal relationships and environmental care in the Panhĩ origin story
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19415Keywords:
History of origin, Apinajé, indigenous education, environmentAbstract
ABSTRACT. In the origin story of the Apinajé people, Myyti (Sun) and Mytwrỳỳre (Moon) were the first human beings to descend from the sky and inhabit the Earth, when there were only animals of all species and the elements of nature. This story is the first to compose the origin narrative, from the indigenous (Panhĩ) point of view. Based on this Apinajé narrative, the objective of this text is to establish a relationship between the story of origin and Apinajé Indigenous Education, highlighting interpersonal relationships and care for the environment in Panhĩ teachings. To this end, we dialogued with authors who discuss the Good Living Paradigm and Decoloniality as critical perspectives for reflection. This is an exploratory study, with a qualitative approach, which analyzed the narrative told by four indigenous elders, participants in the “Panhĩme” extension project, developed in the Apinajé villages, in partnership with the Federal University of Northern Tocantins (UFNT). The results highlight the relationship of respect, care and belonging that the Apinajé have towards nature. These are teachings from Panhĩ Indigenous Education, which contribute to a more harmonious life on Earth; in which humans are not seen as beings apart from nature, but rather as belonging to it.
Downloads
References
Acosta, A. (2016). O Bem Viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. São Paulo: Editora Elefante.
Apinagé, C. S. (2017). Escola, meio ambiente e conhecimentos: formas de ensinar e aprender na teoria e na prática entre os Apinajé (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Tocantins, Palmas.
Apinaje, S. B. P. C., Apinaje, J. K. R., Horta, A., Rocha, W. de O., & Morais Neto, O. R. de. (2022). Metodologias de vida, pesquisa e luta: a experiência Panhĩ. Saúde e Sociedade, 31(4), e220490pt. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/WLMYBNv8YbCQdKZxhKN8PrC/
Apinagé, R. F. C. (2023). Teptyk: mehprijê xàhpumud ne kot amnhi nhipêx = cantorias, brincadeiras e narrativas: processo próprios de aprendizagem Panhĩ/Apinajé e sua contribuição nas práticas escolares. Palmas, TO: nagô Editora.
Chambouleyron, R. et al. (2011). ‘Formidável contágio’: epidemias, trabalho e recrutamento na Amazônia colonial (1660-1750). História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.18, n.4, out-dez. p. 987-1004 Recuperado de: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/wThQB4NTDzv9vxMXrsZBNCh/?lang=pt&format=pdf
Dussel, E. (1993). 1492 – o encobrimento do outro (a origem do “mito da Modernidade”). Conferências de Frankfurt. Tradução de Jaime A. Clasen. Petrópolis, RJ: Vozes.
Gil, A. C. (1995). Como Elaborar Projetos e Pesquisa. 3ª ed. São Paulo: Atlas.
Giraldin, O., & Apinagé, C. S. (2019). Perspectivas históricas sob a perspectiva dos Apinaje. Tellus, 19(38), 237–288. Recuperado de: https://doi.org/10.20435/tellus.v19i38.547
Jecupé, K. W. (1998). A Terra do Mil Povos: História Indígena do Brasil contada por um índio. São Paulo,SP: Peirópolis.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. de A. (2007). Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas.
Lévi-Strauss, C. (1987). Mito e Significado. Lisboa: Edições 70.
Mamani, F. H. (2010). Buen Vivir / Vivir Bien: filosofia, políticas, estrategias y experiencias regionales andinas. Lima, Peru: Coodinadora Andina de Organizaciones Indígenas (CAOI).
Mignolo, W. D. (2008). El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. In Castro-Gómez, S., & Grosfoguel, R. (Orgs.). Reflexiones para una diversidad epistémica más alládel capitalismo global (pp. 25-46). Bogotá, Colombia: SiglodelHombre Editores.
Munduruku, D. (2012). O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970–1990). São Paulo: Paulinas.
Quijano, A. (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. In Lander, E. (Org.). Colección Sur Sur. CLACSO, Cuidad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2591382/mod_resource/content/1/colonialidade_do_saber_eurocentrismo_ciencias_sociais.pdf
Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras.
Krenak, A. (2020). A vida não é útil. Companhia das Letras. Edição do Kindle.
Kopenawa, D. & Albert, B. (2015) A queda do céu: palavras de um xamã yanomani. São Paulo: Companhia das letras.
Santos, A. B. (2023). A terra dá, a terra quer. São Paulo, SP: Ubu Editora.
Walsh, C. (2009). Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In Candau, V. M. (Org.) Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raimundo Nonato de Pádua Câncio, Gabriel Francisco Cavalcante Junior, Maria Victória Lima dos Santos, Raquel Cassiano dos Santos, Aline Campos, Gilberto Pereira Apinajé

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).