The TPE under the methodology of alternation: the experience of the FI Brasilia - campus Planaltina
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n1p71Keywords:
Educação Profissional, Metodologia da Alternância, Metodologia Qualitativa.Abstract
RESUMEN. En este artículo se trató de entender el diálogo social tiene lugar entre el mundo de los actores de trabajo y la institución escolar y por lo tanto se investigó si el conocimiento difundido por la escuela, a través de la metodología de alternancia influyó en las acciones de los colonos como agentes de desarrollo en la región. La investigación se desarrolló a partir de un enfoque cualitativo, con una dimensión empírica guiada por la búsqueda de respuestas. Sin embargo, el curso no logró el éxito completo en la aplicación de la metodología de la alternancia de los problemas de gestión, y así sólo para demostrar aspectos de un curso mixto.
Downloads
References
Abramovay, R. (2002). Desenvolvimento rural territorial e capital social. In Sabourin, E. Teixeira, O. (Org.), Planejamento de desenvolvimento de territórios rurais: conceitos, controvérsias e experiências (p.113-128). Brasília, DF: UFPB/CIRAD/Embrapa.
Castioni, R. (2010). Educação no mundo do trabalho: qualificação e competência. São Paulo, SP: Francis.
Dansa, C. (2008). Educação do campo e desenvolvimento sustentável na região do sertão mineiro goiano: a contribuição do Curso Técnico em Agropecuária e desenvolvimento sustentável da Escola Agrícola de Unaí-MG para jovens assentados da reforma agrária (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Distrito Federal.
Dowbor, L. (2009). Educação e desenvolvimento local. In Mafra, J. et al. (Org.), Globalização, educação e movimentos sociais: 40 anos da Pedagogia do Oprimido (p. 22-36). São Paulo: Esfera.
Durston, J. (2001) Capital Social: parte del problema, parte de la solución, su papel en la persistencia y en la superación de la pobreza en América Latina y el Caribe. In Conferencia En busca de un nuevo paradigma: capital social y reducción de la pobreza en América Latina y el Caribe (p. 1-49). Santiago, CHI.
Godoy, A. (1995) Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, 35(2), 57-63.
Luz, D. (2002) Casa familiar rural em Santa Catarina: contradições no encaminhamento da Proposta (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina.
Kuhn, E. Gonçalves, J. Kunh, T. (2012) A educação do campo e a experiência do Instituto Federal de Brasília junto ao programa nacional de educação na reforma agrária (PRONERA). In XXI Encontro Nacional de Geografia Agrária (p. 1-13). Uberlândia, MG.
Pessoti, A. (1978) Escola da família agrícola: uma alternativa para o ensino rural. (Dissertação de Mestrado). Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro.
Queiroz, J. (2004) Construção das escolas famílias agrícolas no Brasil: ensino médio e educação profissional (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Distrito Federal.
Teixeira, E. Bernartt, M. Trindade, G. (2008) Estudos sobre pedagogia da alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação Pesquisa, 34(2), 227-242.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).