Working the relations of gender and the women history at the teaching practices

Authors

  • Janine Corrêa Gomes Universidade Federal de Rio Grande - FURG
  • Graziela Rinaldi da Rosa Universidade Federal do Rio Grande - FURG

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e3328

Abstract

ABSTRACT. The idea of performing the First and the Second Seminars on Countryside and City Women of São Lourenço do Sul/Rio Grande do Sul, in 2015 and 2016, arises from a local need to think about public policies for rural and urban women. In this sense it has been tried to think of the diversity and the specificities of women and women's groups, existing in the municipality. In the First Seminar, held at the FURG/SLS Campus, it was provided a broad debate with an academic community and Lourenciana community, on issues related to women’s health, work, violence against women, human rights and especially Education rights. So, in this first event, issues related specifically to countryside and city women were discussed. In the Second Seminar, it was possible to discuss prejudices and racisms, experienced by Pomeranian, black, quilombola, farmer, indigenous, riverine and transsexual women. In this seminar, it was aimed to hold an event that discussed with the academic community of the FURG/SLS Campus and with the Lourenciana Community, to think about the prejudice among us, empowerment and strengthening among us women, and women's groups in the city of São Lourenço do Sul and region. The thinking about prejudices, including the woman to woman. Both events sought to highlight a broader look at gender, feminism, rights, violence and education issues. Building and contributing to these women, regardless of race or ethnicity, to have a vision of importance and beauty as women, Opening a field for empowerment and for exchanges of more knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janine Corrêa Gomes, Universidade Federal de Rio Grande - FURG

Graduanda em Licenciatura Plena em Educação do Campo. Bolsista CNPq. Voluntaria do Coletivo Feminista/FURG-RS. Voluntaria, no Núcleo de Estudos Afrobrasileiro e Indígena da FURG/Campus São Lourenço do Sul/RS. Artesã. Universidade Federal do Rio Grande/FURG-RS. São Lourenço do Sul/RS.

Graziela Rinaldi da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Graduada em Licenciatura Plena em Filosofia e Licenciatura Plena em Geografia. Especialista em Metodologia do Ensino de História e Geografia. Mestra e Doutora em Educação-UNISINOS/RS. Atua no Instituto de Educação da Universidade Federal de Rio Grande-FURG/RS, no curso de Licenciatura em Educação do Campo. Promotora Legal Popular. Coordenadora Coletiva Feminista; Coletivo Pomerano e Núcleo de Estudos Afrobrasileiro e Indígena da FURG/Campus São Lourenço do Sul/RS.

References

Caldart, R. S. (2012). Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular.

Costa, A. A. (2008). Gênero, poder e empoderamento das mulheres. Recuperado de http://www.adolescencia.org.br/empower/website/2008/imagens/textos_pdf/Empoderamento.pdf.

Deus, L. M. S. (2011). Mulheres negras e empoderamento. In Sousa Júnior, J. G., Apostolova, B. S., & Fonseca, L. G. D. (Orgs.). Introdução crítica ao direito das mulheres. Série O Direito Achado na Rua. v. 5. Brasília: CEAD, FUB.

Freire, P. (1984). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.

Gebara, I. (2000). Rompendo o silêncio: uma fenomenologia feminista do mal. Petrópolis: Editora Vozes.

Gebara, I. (2008). Epistemologia, violência, sexualidade: olhares do II Congresso Latino Americano de Gênero e Religião. São Leopoldo: Sinodal.

Jusbrasil. (2016). Preconceito e violência contra mulheres indígenas são pautas da IV Semana do Índio. Recuperado de http://oab-ms.jusbrasil.com.br/noticias/100481115/preconceito-e-violencia-contra-mulheres-indigenas-sao-pautas-da-iv-semana-do-indio

Sachs, I. (2000). Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond.

Saffioti, H. (1992). Rearticulando Gênero e Classe Social. In Costa, A. O., & Bruschini, C. (Orgs.). Uma Questão de Gênero (pp. 183-215). Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos; São Paulo: Fund. Carlos Chagas.

Published

2020-03-31

How to Cite

Gomes, J. C., & Rosa, G. R. da. (2020). Working the relations of gender and the women history at the teaching practices. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e3328. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e3328