Prospects and analysis of the educational training process in the project with citizenship in the countryside

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1372

Abstract

ABSTRACT. This article has as a research problem the Rural Education and the training of the teachers who work in it ‒ through the analysis and discussion of the pedagogical work of educators participating in the National Program for Education in Agrarian Reform (PRONERA), developed in the scope of the Education of the Field and in the floor of the Education of Youths and Adults ‒, with the purpose of research recognizing the involvement of the educators of the Project Weaving Citizenship in the countryside, of the Flores/Formosa Polo. We undertake a methodology of qualitative approach with the accomplishment of semi structured interviews. From the limits and challenges pointed out by the educators, it was possible to identify: the difficulty in updating their teaching practice to the public of the EJA; the lack of rapprochement with an approach of liberating education; the shortage of didactic material and a certain difficulty with writing and reading by the educators. As for motivations and expectations regarding the project, the following points were pointed out by educators: the pleasure of teaching and being able to participate in moments of exchange of experiences; the desire for training; the conscience and duty to help others; the need for literacy within the settlement; the search for improvements in reality; the formation of more conscious citizens; the contribution to the transformation of society; and personal fulfillment with the certification of students at the end of the process.

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Author Biographies

Alisson Silva da Costa, Universidade de Brasília - UnB

Graduado em Pedagogia pela Universidade de Brasília - UnB e Turismo pela União Pioneira de Integração Social - UPIS. Mestre em Educação pelo PPGE/UnB na linha de pesquisa EAPS (Ensino, Aprendizagem, Desenvolvimento e Subjetividade na Educação), no Eixo de Pesquisa de Processos de Escolarização. Pesquisa nas áreas de políticas públicas, planejamento e gestão da atividade turística, gestão da educação, educação do campo, processos de escolarização, movimentos sociais, direitos humanos, práticas pedagógicas, tradições culturais, identidade e educação musical.

Cláudia Valeria Assis Dansa, Universidade de Brasília - UnB

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1982) , mestrado em Ecologia pela Universidade Estadual de Campinas (1989) e Doutorado em Desenvolvimento Sustentável pelo CDS-UnB, onde desenvolveu tese vinculando o Desenvolvimento Sustentável e a Formação de jovens assentados como técnicos agrícolas em espaços de Reforma Agrária. Possui ainda especialização em Educação a Distância pela Faculdade de Educação da UnB (2000) e Formação em Pedagogia Waldorf pelo Seminário de Formação ministrado em Brasilia (2013) pelos professores vinculados à Federação Nacional das Escolas Waldorf. É professora Universitária desde 1989, tendo trabalhado até 1996 na Universidade Federal de Uberlândia. Atualmente é professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade de Brasíla. Desenvolve trabalhos na área de Educação, atuando, principalmente, nos seguintes campos: educação do campo, educação ambiental e Ecologia Humana , Educação de Jovens e Adultos e Pedagogias Alternativas.

Nathalia Barros Ramos, Universidade de Brasília - UnB

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Brasília - UnB, em 2015. Graduanda em História pela UnB e mestranda em Educação pelo PPGE/UnB. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Formação e Atuação de Pedagogos/Professores (GEPFAPe/UnB).

Published

2018-12-23

How to Cite

Costa, A. S. da, Dansa, C. V. A., & Ramos, N. B. (2018). Prospects and analysis of the educational training process in the project with citizenship in the countryside. Brazilian Journal of Rural Education, 3(4), 1372–1392. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1372