Problem the invisible work of women and the sexual division of work in the field: a partnership between popular education and feminism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1184

Abstract

ABSTRACT. Historically, peasant women, as well as urban women, suffer from gender inequality. Thus the patriarchal system that reinforces the sexual division of labor sums up the lives of many women, both domination and exploitation, and the sole responsibility for household chores and childcare. This article develops some reflections that refer to an investigative experience that the author has been developing since the year 2014 with women based on Agrarian Reform and whose objective is to problematize gender and power relations related to the sexual division of labor between men and women of 2 settlements of Agrarian Reform located in the interior of the municipality of Pinheiro Machado/RS. It is intended to explore social space and life experiences, giving women voice on their life and work trajectories, discussing with the male public aspects of social reproduction that divides assignments, tasks and places for men and women. For the purpose of this proposal, this participatory research attentive to the methods of Popular Education and Feminist studies that allow dynamic and modifiable moments directed towards a social transformation.   

 

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Author Biographies

Carla Negretto, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Atualmente é Mestranda em Educação, Linha Epistemologias Descoloniais, Educação Transgressora e Práticas de Transformação, Bolsista CAPES do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas. Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas/UFPEL, participa no Grupo de Pesquisa DGENERUS: Núcleo de Estudos Feministas e de Gênero, do(a) Universidade Federal de Pelotas. Como bolsista de extensão ministrou oficinas artesanais no Projeto de Pesquisa e Extensão denominado "Trabalho Artesanal com Mulheres do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST)" Coordenado pela Profª Drª Márcia Alves da Silva; Trabalhou como Bolsista PROBEC pesquisando e ministrando oficinas no projeto de Extensão: "Artesã e Professora; aproximando artesanato, arte docência em oficinas de criação" e Bolsista PROEXT no Projeto "Gênero, Educação e Arte: artesania, arte popular e formação em oficinas de criação coletiva".

Márcia Alves da Silva, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Bacharel em Ciências Sociais (1996) e Mestre em Educação (2002) pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Doutora em Educação (2010) pela Universidade Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e Pós-Doutora em Educação (2018) pela PUC-RS. É Professora Adjunta e atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, nível mestrado e doutorado acadêmico, da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Tem experiência na área de Educação, com diversas publicações e atuando no ensino, pesquisa e extensão, principalmente nos seguintes temas: Estudos de Gênero e Teoria Feminista, Narrativas e Histórias de Vida, Educação Popular, Educação Não-Formal e Formação de Professores. Atuou na equipe da Pró-Reitoria de Extensão e Cultura da UFPel entre 2014 e 2016, sendo fundadora e coordenadora do Observatório de Gênero e Diversidade da UFPel neste período. É líder do Grupo de Pesquisa DGenerus: Núcleo de Estudos Feministas e de Gênero, e atua no Grupo de Pesquisa Educação, Gênero e Trabalho Artesanal, ambos do CNPq.

Published

2018-12-23

How to Cite

Negretto, C., & da Silva, M. A. (2018). Problem the invisible work of women and the sexual division of work in the field: a partnership between popular education and feminism. Brazilian Journal of Rural Education, 3(4), 1184–1201. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1184