Outlook of Licentiate Degree Courses for Rural Education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e5820

Abstract

ABSTRACT. This text presents the results from a study that aimed to map the existing Licentiate Degree Courses for Rural Education in the different Brazilian states, as well as comparing such offer to the existing rural population an obtain the demand per region and thus reflect upon the importance of providing opportunities for specific teacher formation for the rural. The research is characterized as a quantitative survey, whose data were obtained through document analysis. This data survey was carried out by means of consulting the e-Mec portal during the month of May 2018 and considered the registered and functioning courses in the base year of 2017. It identified 61 Licentiate Degree Courses for Rural Education in the country, 29 of which in the classroom attendance modality and 2 in the Distance Education (DE) modality. The Northeastern region offered the highest number of courses with a total of 8. In contrast, the Midwestern region has the lowest offering, accounting for only 4 courses. The country has a rural population of over 30 million, there are states with over 1 million inhabitants in the rural zone but no teaching institutions offering Licentiate Degree Courses for Rural Education. Although there has been an increase in the offering of such courses in the country when compared to previous studies, there is still a need for public policies aimed at providing opportunities of offering such specific training in such a way as to balance out and meet the demands by Brazilian regions and states.

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Author Biographies

Jaqueline Rodrigues da Silva Sfredo Scariot, Escola Estadual 29 de Julho

Especialização em Educação do Campo pelo Instituto Federal de Mato Grosso – IFMT. Licenciatura em Ciências da Natureza – Habilitação em Química pelo IFMT. Professora da Escola Estadual 29 de Julho e da Escola Tiradentes de Confresa/MT.

Ana Claudia Tasinaffo Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências (REAMEC). Mestre em Ciências de Materiais pela UFMT.  Especialização em Química pela UFLa/MG. Licenciada em Ciências da Natureza – Habilitação em Química pela UFMT. Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Matemática no Baixo Araguaia. Professora do Instituto Federal de Mato Grosso – Campus Confresa.

Thiago Beirigo Lopes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pela UFMT. Mestrado Profissional em Matemática pela UFT. Licenciatura em Matemática pela UEPA. Também é Editor-Gerente da Revista Prática Docente (ISSN 2526-2149) e Líder do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Matemática no Baixo Araguaia, registrado no CNPq. Professor do Instituto Federal de Mato Grosso - Campus Confresa.

Marcelo Franco Leão, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT

Doutor em Educação e Ensino de Ciências pela UFRGS/RS. Mestre em Ensino pela Univates. Especialização em Orientação Educacional e Especialização em Relações Raciais pela UFMT. Licenciatura em Química pela UNISC/RS e em Física pela UNEMAT/MT. Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Matemática no Baixo Araguaia.  Professor do Instituto Federal de Mato Grosso – Campus Confresa.

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Published

2020-08-13

How to Cite

Scariot, J. R. da S. S., Alves, A. C. T., Lopes, T. B., & Leão, M. F. (2020). Outlook of Licentiate Degree Courses for Rural Education in Brazil. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e5820. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e5820