Rural Education and Chemistry teaching: experiments in schools of the countryside in the Mato Grosso state

Authors

  • Marcos Antonio Oliveira Rodrigues Secretaria de Estado da Educação de Rondônia - SEDUC
  • Mariuce Campos de Moraes Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT
  • Nilbea Soares Pereira Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6863

Abstract

ABSTRACT. Rural Schools are faced with multiple challenges, among them to guarantee a Chemistry teaching based on the local reality, which gives access to Science without losing the sociocultural characteristic of each community. Problematized by such a challenge, this article deals with experiences carried out during the course Bachelor of Sciences (Major: Chemistry) and promoted by the articulation between Undergraduate Studies and Extension Projects. The study aims to report and reflect on two experiences within a Rural School (“Escola do Campo”, in Brazil), and to analyze how the approach of different themes is pertinent to the specificities of Rural Education. In this investigation, the report on experiences is considered as a methodological strategy that enables a reflexive analysis of our educational practice. Workshops were carried out, divided by thematic approach. In the first workshop entitled "Cleaning with Chemistry" seventeen students took part; The second workshop, entitled "Water and Its Importance", had twenty-six participants. On the one hand, we recognize that we discuss a previously established subject matter, which remains far from the school curriculum and the specific conditions of the local context, on the other hand, we perceive thematic advances and challenges with the problematization of pertinent topics of rural living, in the sense of a scientific training, and of the social valorization of the struggles of rural living.

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Author Biographies

Marcos Antonio Oliveira Rodrigues, Secretaria de Estado da Educação de Rondônia - SEDUC

Mestrando em Educação, pelo programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso. Graduado em Licenciatura em Ciências Biológica (2017), pelo Instituto Federal de Rondônia – Campus Colorado do Oeste e, especialista em docência do ensino superior (2017) pela Faculdade Ipê. Professor da educação básica de Rondônia desde 2017. Pesquisador junto ao Laboratório de Investigação da Química, da Diversidade e das Aprendizagens (LIQuiDA) da Universidade Federal de Mato Grosso e, do grupo de pesquisa Trabalho-Educação, Economia e Cultura na Amazônia – TECA do Instituto Federal de Rondônia. No período de graduação fui bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), participei de projetos de pesquisas e extensão, e também tive a oportunidade de fazer Intercâmbio em Portugal no Instituto Politécnico de Bragança.

Mariuce Campos de Moraes, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Graduada em Licenciatura em Química (1991), mestre em Educação (1996) e doutora em Educação em Ciências e Matemática (2014), pela Universidade Federal de Mato Grosso. Professora desde 1990, tem experiência com a Educação Profissional para a Agropecuária e com a Educação Superior para a docência. Pesquisadora junto ao Laboratório de Investigação da Química, da Diversidade e das Aprendizagens (LIQuiDA) e à Rede Internacional de Pesquisa Terra como Princípio Educativo. A pesquisa atual articula os temas formação de professores de Ciências da Natureza, subjetividade e a luta pela terra como currículo.

Nilbea Soares Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Técnica em Química pelo Instituto Federal de Mato Grosso (2009), graduada em Licenciatura plena em Química pela Universidade Federal de Mato Grosso (2016), Pós Graduação em Gestão Escolar pelo Instituto de Educação (2017). Experiência e atuação na área de educação CTSA, Gestão escolar, Educação indígena e do Campo, Análises Físicas e Química de solo, sedimento e água. Atualmente docente do curso de farmácia de uma faculdade particular (FACIDER) e atuo também em escolas particulares e da rede estadual de ensino. Cursando Pedagogia pela Faculdade Estácio de Sá. Cursando Pós Graduação em Docência do Ensino Superior Faculdade Uniassselvi.

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Published

2020-03-31

How to Cite

Oliveira Rodrigues, M. A., de Moraes, M. C., & Pereira, N. S. (2020). Rural Education and Chemistry teaching: experiments in schools of the countryside in the Mato Grosso state. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e6863. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6863

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