Dandô Project and the Integral Educational of the youngsters from Escola Família Agrícola de Vale do Sol: a culture of resistance to "Transgenic Music"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7330

Abstract

I propose a discussion about the resistance to "transgenic music" from the Dandô Project, while a pedagogical tool developed together with the Escola Família Agrícola de Vale do Sol (EFASOL) at Vale do Rio Pardo's region. As a theoretical-methodological strategy opted for the culture circles of the freiriana line, according to the south epistemologies. In other words, we start dialogues with EFASOL students to analyze the Project and its implication for Integral educational - recognized as one of the fundamentals of the EFAs. As a monitor of EFASOL and a musician connected to the project, the theme obtains exclusive relevance because I am directly involved with the same. The article reminds and made to order the scope of the South epistemologies, exactly because it approaches, the idea of common place, "fluff of the same wood", either by the recognition of the students in the singers and vice versa. Some of the results or discussions achieved can be exemplified by the speech of one of the students involved: What has changed (from Project Dandô) is that before I listened to a song for listening, but today we pay attention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Kittel Pohlmann, Escola Família Agrícola de Vale do Sol - EFASOL

Professor de linguagens na Escola Família Agrícola de Vale do Sol (EFASOL), atua principalmente na disciplina de música. Tutor nas modalidades presencial e à distância, do curso de Licenciatura em Música do Centro Universitário Claretiano-Polo Santa Cruz do Sul. Mestre em Educação pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2016) – bolsista BIPSS e FAPERGS/CAPES. Pós-Graduação em Educação do Campo e Desenvolvimento regional pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2019). Licenciado em Música pela Universidade Federal de Pelotas (2010).

Cheron Zanini Moretti, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

Professora e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul/UNISC. Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Vale do Rio dos Sinos com bolsa sanduíche na Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Licenciada em história pela UNISINOS. Líder do GP: Educação Popular, Metodologias Participativas e Estudos Decoloniais.

References

Adorno, T. W. (2002). Indústria Cultural e Sociedade. São Paulo: Paz e Terra.

Arroyo, M. G. (2014). Outros sujeitos, outras pedagogias. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.

Arroyo, M. G. (2012). Formação de educadores do campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 359-365). São Paulo: Expressão Popular.

BÁ, J. (1988). Canto dos Ipês Amarelos. In Marques, D. (Org.). Segredos Vegetais. São Paulo: Independente. LP digital.

Benedetti, M. (2018). El Sur también existe. In Xavier, D. (Org.). Cantos do Sul da Terra (s./p.). Porto Alegre: Independente. CD-ROM digital, stereo.

Brandão, C. R. (2018). Círculo de Cultura. In Zitkoski, J. J., & Redin, E., Streck, D. R. (Orgs). Dicionário Paulo Freire (pp. 80-82). Belo Horizonte: Autêntica.

Birgeier, W. D. B. (2019) Entrevista concedida a Roberto Kittel Pohlmann. Vale do Sol, 24 abr.

WO. (2001). Cultura. In Bottomore, T. (Org.). Dicionário do pensamento marxista (pp. 93-96). Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Caldart, R. S. (2009). Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Revista Trabalho Educação e Saúde, 7(1), 35-64.

Certeau, M. (1995). A cultura no plural. Tradução de Enid Abreu. Campinas: Papirus.

Circuito Dandô. (2019). Sobre o Dandô. Recuperado de: https://www.circuitodando.com/o-circuito. Acesso em 25 de mai. de 2019.

Fonterrada, M. T. O. (2011). Apresentação. In Schaffer, M. (Org.). O ouvido pensante (pp. IX-XII). São Paulo: UNESP.

Freire, P. (1996). Educação como Prática da Liberdade. 22. ed. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, P. (1994). Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

Freire, P. (2008). Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Góes, M. (2010). Coletivo. In Zitkoski, J. J., & Redin, E., Streck, D. R. (Orgs). Dicionário Paulo Freire (pp. 77-78) Belo Horizonte: Autêntica.

Marques, D. (2012). Entrevista com Dércio Marques, violeiro. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=ctnFkvau0Bc&t=22s. Acesso em 23 de abril de 2019.

Merten, N. (2019). Entrevista concedida a Roberto Kittel Pohlmann. Vale do Sol, 08 out.

Moretti, C. Z., & Adams, T. (2010). Pesquisa Participativa e Educação Popular: epistemologias do sul. Recuperado de: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/16999/12915. Acessado em: 28 mai.2019.

Moretti, C. Z., Vergütz, C. L. B., & Corrêa, A. M. (2017). Possibilidades emancipatórias na escola Família Agrícola de Santa Cruz do Sul: Diálogos entre a Pedagogia da Alternância e a Educação Popular. Revista E-Curriculum, 15(3), 821-841.

Morin, E. (2002). Os sete saberes necessários à educação o futuro. São Paulo: Cortez.

NÓI, E. R. (2019) Entrevista concedida a Roberto Kittel Pohlmann. Vale do Sol, 24 abr.

Nosela, P. (2012). Educação do Campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória: EDUFES.

Paludo, C. (2013). Educação Popular e Educação do Campo: nexos e relações. In Streck, D. R., & Esteban, M. T. (Orgs.). Educação Popular: lugar de construção social coletiva (pp. 64-76). Petrópolis, RJ: Vozes.

Passos, L. A. (2010). Trama. In Zitkoski, J. J., & Redin, E., Streck, D. R. (Orgs). Dicionário Paulo Freire (pp. 406-407). Belo Horizonte: Autêntica.

Quijano, A. (2009). Colonialidade do Poder e Classificação Social. In Santos, B. S., & Meneses, M. P. (Org.). Epistemologias do Sul (pp. 73-117). Coimbra: Edições Almedina.

Quijano, A. (2005). Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In Lander, E. (Org.). A Colonialidade do Saber. Eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas (pp. 227-278.). Buenos Aires: CLACSO.

Ricoeur, P. (2002). O único e o singular. São Paulo: Editora UNESP; Belém, PA: Editora da Universidade Estadual do Pará.

Santos, B. S. (2019, 25 maio). Entrevista: Boaventura De Sousa Santos responde questões sobre o projeto ALICE. [Youtube]. Recuperado a partir de: https://www.youtube.com/watch?v=URgY9H2NvZM

Santos, B. S. (2007). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP, (79), 71-94.

Taetti, G. D. (2019). Entrevista concedida a Roberto Kittel Pohlmann. Vale do Sol, 24 abr.

Teixeira, P. P. (2002). Apresentação. In ADORNO, T. W. (Org.). Indústria Cultural e Sociedade (s./p.). São Paulo: Paz e Terra.

Vergutz, C. L. B. (2013). Aprendizagens na Pedagogia da Alternância da Escola Família Agrícola de Santa Cruz do Suln (Mestrado em Educação). Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul.

Yupanqui, A. (s.d.). Tiempo del Hombre. Recuperado de http://cms.iafe.uba.ar/gangui/Liter/Lit_33.html. Acesso em 03 de nov. de 2019.

Published

2019-12-19

How to Cite

Pohlmann, R. K., & Moretti, C. Z. (2019). Dandô Project and the Integral Educational of the youngsters from Escola Família Agrícola de Vale do Sol: a culture of resistance to "Transgenic Music". Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7330. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7330

Issue

Section

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil