Dandô Project and the Integral Educational of the youngsters from Escola Família Agrícola de Vale do Sol: a culture of resistance to "Transgenic Music"

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7330

Abstract

I propose a discussion about the resistance to "transgenic music" from the Dandô Project, while a pedagogical tool developed together with the Escola Família Agrícola de Vale do Sol (EFASOL) at Vale do Rio Pardo's region. As a theoretical-methodological strategy opted for the culture circles of the freiriana line, according to the south epistemologies. In other words, we start dialogues with EFASOL students to analyze the Project and its implication for Integral educational - recognized as one of the fundamentals of the EFAs. As a monitor of EFASOL and a musician connected to the project, the theme obtains exclusive relevance because I am directly involved with the same. The article reminds and made to order the scope of the South epistemologies, exactly because it approaches, the idea of common place, "fluff of the same wood", either by the recognition of the students in the singers and vice versa. Some of the results or discussions achieved can be exemplified by the speech of one of the students involved: What has changed (from Project Dandô) is that before I listened to a song for listening, but today we pay attention.

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Autor/innen-Biografien

Roberto Kittel Pohlmann, Escola Família Agrícola de Vale do Sol - EFASOL

Professor de linguagens na Escola Família Agrícola de Vale do Sol (EFASOL), atua principalmente na disciplina de música. Tutor nas modalidades presencial e à distância, do curso de Licenciatura em Música do Centro Universitário Claretiano-Polo Santa Cruz do Sul. Mestre em Educação pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2016) – bolsista BIPSS e FAPERGS/CAPES. Pós-Graduação em Educação do Campo e Desenvolvimento regional pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2019). Licenciado em Música pela Universidade Federal de Pelotas (2010).

Cheron Zanini Moretti, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

Professora e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul/UNISC. Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Vale do Rio dos Sinos com bolsa sanduíche na Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Licenciada em história pela UNISINOS. Líder do GP: Educação Popular, Metodologias Participativas e Estudos Decoloniais.

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Veröffentlicht

2019-12-19

Zitationsvorschlag

Pohlmann, R. K., & Moretti, C. Z. (2019). Dandô Project and the Integral Educational of the youngsters from Escola Família Agrícola de Vale do Sol: a culture of resistance to "Transgenic Music". Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7330. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7330

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Rubrik

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil