Realistic Mathematic Education: a theoretical- methodological approach to the teaching of mathematics in countryside schools

Authors

  • Marcos Guilherme Moura-Silva Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Rayza de Oliveira Souza Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Tadeu Oliver Gonçalves Universidade Federal do Pará
  • Ruy Guilherme Braga Borges Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7879

Abstract

ABSTRACT. The movement for a Rural Education still lacks investigations of methodological theoretical assumptions for the didactic field, based on the study of teaching practices that consider the object of knowledge and, at the same time, value the realistic/contextual aspect in which the student is inserted. From this perspective, we investigate the methodological theoretical implications of the theory of Realistic Mathematical Education (EMR) for the teaching of mathematics in the countryside school. Based on a qualitative methodological approach, a hypothetical learning path was elaborated based on the principles of EMR related to the teaching of analytical geometry, from the practice of soil modeling in passion fruit (passiflora edulis) cultivation. Our results point to the EMR as a promising methodological theoretical approach of didactic exploration to the countryside context capable of promoting formal reasoning, concepts in realistic situations, appropriation of mathematical language and potential for the development of concepts in the field of Cartesian geometry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Guilherme Moura-Silva, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Pará com Mestrado e doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará. Atualmente é professor Adjunto I da Universidade Federal do Pará (UFPA), investigando principalmente os seguintes temas: Cognição Matemática em Neurociências, Educação do Campo e Formação de professores que ensinam matemática.

Rayza de Oliveira Souza, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Graduada em Licenciatura em Educação do campo com ênfase em matemática pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará – UNIFESSPA. Mestranda em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará - UFPA. Atualmente desenvolve pesquisas envolvendo os seguintes temas: Ansiedade Matemática, Educação do Campo e aprendizagem autorregulada.

Tadeu Oliver Gonçalves, Universidade Federal do Pará

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Pará (1976), Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1981) e Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2000). É professor titular da Universidade Federal do Pará, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, formação de professores, ensino-aprendizagem, ensino da matemática e neurociência e educação matemática.

Ruy Guilherme Braga Borges, Universidade do Estado do Pará

Graduado em Matemática pela Universidade do Estado do Pará - UEPA; Especializando em Educação Matemática pela Universidade Federal do Pará - UFPA; Integrante do Grupo de Pesquisa de Formação de Professores: Um enfoque Interdisciplinar – GPEFORP, atuando nos seguintes temas: modelagem matemática, Etnomatemática e ensino de matemática.

References

De lange, J. (1987). Mathematics, insight and meaning. Utrecht: OW & OC.

De Lange, J. (1999). Framework for classroom assessment in mathematics. Madison: WCER.

Ferreira, P. E., & Buriasco, R. L. (2015). Enunciados de tarefas de matemática baseados na perspectiva da Educação Matemática Realística. Bolema, 29(52), 452-472. https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n52a02

Ferreira, P. E., & Buriasco, R. L. (2016). Educação matemática realística: uma abordagem para os processos de ensino e de aprendizagem. Educação Matemática Pesquisa, 18(1), 237-252.

Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Kluwer Academic Publishers New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow.

Gravemeijer, K. P. E. (1994). Developing Realistic Mathematics Education. CD-ß Press/Freudenthal Institute, Utrecht, The Netherlands.

Gravemeijer, K. (1999). How emergent odels May Foster the constitution of formal mathematics. Mathematical Thinking and Learning, 1(2), 155-177. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0102_4

Gravemeijer, K. P. E., & Terwel, J. (2000). Hans Freudenthal: a mathematician on didactics and curriculum theory. Journal of Curriculum Studies, 32(6), 777-796.

Gravemeijer, K., Bowers, J., & Stephan, M. (2003). Chapter 4: A Hypothetical Learning Trajectory on Measurement and Flexible Arithmetic. In Stephan, M; Bowers, J; Cobb, P. Journal for Research in Mathematics Education (pp. 51-66). Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/46654962_Supporting_students'_development_of_measuring_conceptions_Analyzing_students'_learning_in_social_context_Journal_for_Research_in_Mathematics_Education_Monograph_No_12, accessed on November 7, 2019.

Gravemeijer, K. (2004). Learning trajectories and local instruction theories as means of support for teachers in reform mathematics education. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 105-128.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2011). Microdados do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica - SAEB. Brasília: INEP.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2018). Microdados do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica - SAEB. Brasília.

Rasmussen, C., & Blumenfeld, H. (2007). Reinventing solutions to systems of linear differential equations: A case of emergent models involving analytic expressions. Journal of Mathematical Behavior, 26(3), 195-210. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2007.09.004

Treffers, A., & Goffree, F. (1985). Rational analysis of realistic mathematics education – the Wiskobas program’. In Streefland, L. (Ed.). Proceedings of the Ninth International Conference for the Psychology of Mathematics Education (pp. 97–121). OW&OC; Utrecht University; Utrecht; The Netherlands.

Treffers, A. (1987). Mathematics education library. Three dimensions: A model of goal and theory description in mathematics instruction-the Wiskobas Project. Dordrecht, Netherlands: D Reidel Publishing Co.

Treffers, A. (1991). Didactical background of a mathematics program for primary education. In Streefland, L. (Ed.). Realistic Mathematics Education in Primary School (pp. 21–57). CD-ß Press, Utrecht.

Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2005). The role of contexts in assessment problems in mathematics. For the Learning of Mathematics, 25(2), 2-9.

Zandieh, M., & Rasmussen, C. (2010). Defining as a mathematical activity: A framework for characterizing progress from informal to more formal ways of reasoning. Journal of Mathematical Behavior, 29(2), 57-75.

Published

2020-05-29

How to Cite

Moura-Silva, M. G., de Oliveira Souza, R. ., Oliver Gonçalves, T. ., & Braga Borges, R. G. (2020). Realistic Mathematic Education: a theoretical- methodological approach to the teaching of mathematics in countryside schools. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7879. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7879