Realistic Mathematic Education: a theoretical- methodological approach to the teaching of mathematics in countryside schools

Auteurs-es

  • Marcos Guilherme Moura-Silva Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Rayza de Oliveira Souza Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Tadeu Oliver Gonçalves Universidade Federal do Pará
  • Ruy Guilherme Braga Borges Universidade do Estado do Pará

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7879

Résumé

ABSTRACT. The movement for a Rural Education still lacks investigations of methodological theoretical assumptions for the didactic field, based on the study of teaching practices that consider the object of knowledge and, at the same time, value the realistic/contextual aspect in which the student is inserted. From this perspective, we investigate the methodological theoretical implications of the theory of Realistic Mathematical Education (EMR) for the teaching of mathematics in the countryside school. Based on a qualitative methodological approach, a hypothetical learning path was elaborated based on the principles of EMR related to the teaching of analytical geometry, from the practice of soil modeling in passion fruit (passiflora edulis) cultivation. Our results point to the EMR as a promising methodological theoretical approach of didactic exploration to the countryside context capable of promoting formal reasoning, concepts in realistic situations, appropriation of mathematical language and potential for the development of concepts in the field of Cartesian geometry.

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Bibliographies de l'auteur-e

Marcos Guilherme Moura-Silva, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Pará com Mestrado e doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará. Atualmente é professor Adjunto I da Universidade Federal do Pará (UFPA), investigando principalmente os seguintes temas: Cognição Matemática em Neurociências, Educação do Campo e Formação de professores que ensinam matemática.

Rayza de Oliveira Souza, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Graduada em Licenciatura em Educação do campo com ênfase em matemática pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará – UNIFESSPA. Mestranda em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará - UFPA. Atualmente desenvolve pesquisas envolvendo os seguintes temas: Ansiedade Matemática, Educação do Campo e aprendizagem autorregulada.

Tadeu Oliver Gonçalves, Universidade Federal do Pará

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Pará (1976), Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1981) e Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2000). É professor titular da Universidade Federal do Pará, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, formação de professores, ensino-aprendizagem, ensino da matemática e neurociência e educação matemática.

Ruy Guilherme Braga Borges, Universidade do Estado do Pará

Graduado em Matemática pela Universidade do Estado do Pará - UEPA; Especializando em Educação Matemática pela Universidade Federal do Pará - UFPA; Integrante do Grupo de Pesquisa de Formação de Professores: Um enfoque Interdisciplinar – GPEFORP, atuando nos seguintes temas: modelagem matemática, Etnomatemática e ensino de matemática.

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Publié-e

2020-05-29

Comment citer

Moura-Silva, M. G., de Oliveira Souza, R. ., Oliver Gonçalves, T. ., & Braga Borges, R. G. (2020). Realistic Mathematic Education: a theoretical- methodological approach to the teaching of mathematics in countryside schools. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7879. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7879