Pedagogical Practices developed with students with disabilities: a case study at a Rural school in the Feira de Santana - BA
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7913Abstract
ABSTRACT. This research aims to understand the pedagogical practices developed by the teachers of a school in the countryside of the Municipal Education Network of Feira de Santana-BA, located in the District of Maria Quitéria, in the process of including students with disabilities, enrolled in the final years of the Elementary School. Such investigation was developed through a qualitative descriptive research, carried out through a case study, whose data were collected through semi-structured interviews with two teachers who work with students with disabilities. The results showed that among the main implications of this study, we highlight that, despite the fact that students with disabilities have their enrollment and access to school guaranteed by law, the lack of accessibility and qualified training causes this education provided to them to be neglected. In addition, the investigated teachers pointed out some difficulties for the teaching and learning of students with disabilities, and showed that despite the difficulties faced by the rural school and by them, such as the lack of specialized teaching materials, lack of resources and the lack of interest government agencies, they are concerned with developing differentiated strategies to include them.
Downloads
References
Araújo, A., & Porto, K. S. (2019). Vivências de estágio supervisionado em Ciências da Natureza em uma escola do campo: reflexão das práticas pedagógicas na formação inicial de professores da Educação do Campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, 4, e4132. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e4132
Arroyo, M. G. (2006). A escola do campo e a pesquisa do campo: metas. In M. C. Molina. (Org.). Educação do campo e pesquisa: questões para reflexão (103-116). Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.
Caiado, K. R. M., & Meletti, S. M. F. (2011). Educação especial na educação do campo: 20 anos de silêncio no GT 15. Revista Brasileira de Educação Especial, 17(2), 93-104.
Caldart, R. S. (2002). Pedagogia da terra: Formação de identidade e identidade de formação. Cadernos do ITERRA, 6(2), 77-98.
Caldart, R. S. (2004). Por uma educação do campo: Traços de uma identidade. In M. G. Arroyo, R. S. Caldart, & M C. Molina. (Orgs.). Por uma educação do campo (147-158). Petrópolis: Vozes.
Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P. & Frigotto, G. (2012). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular.
Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Presidência da República
Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil03/ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm
Decreto n. 7.352, de 04 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Diário Oficial da União. Brasília, Distrito Federal.
Decreto nº 7.612, de 17 de novembro de 2011. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil03/Ato2011-2014/2011/Decreto/D7612.htm
Diniz, D., Pereira, L. B., & Santos, W. R. (2009). Deficiência, direitos humanos e justiça. Recuperado de https://scholar.google.com.br/scholar?hl=ptBR&as_sdt=0%2C5&q=conceito+de+defici%C3%AAncia&oq=#d=gs_cit&u=%2Fscholar%3Fq%3Dinfo%3A1EMG_xokhf4J%3Ascholar.google.com%2F%26output%3Dcite%26scirp%3D0%26hl%3Dpt-BR
Freire, P. (2016) Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/CCIVIL03/Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm
Martins, J. B., & Toledo, E. H. (2009). A atuação do professor diante do processo de inclusão e as contribuições de Vygotsky. In Anais do Encontro de Formação de Professores e Profissionalização Docente. Recuperado de http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf209/3298_1675.pdf
Matos, A. P. S. (2015). Práticas pedagógicas para inclusão de estudantes com deficiência na educação superior: um estudo na UFRB (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia.
Molina, M. C., & Freitas, H. C. A. (2011). Avanços e desafios na construção da Educação do Campo. Em Aberto, 24(85), 20-32.
https://doi.org/10.24109/2176673.emaberto.24i85.2483.
Aumenta inclusão de alunos com deficiência, mas escolas não têm estrutura para recebê-los. (2017, 25 de julho). O Globo Sociedade. Rio de Janeiro. Recuperado de https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/aumenta-inclusao-de-alunos-com-deficiencia-mas-escolas-nao-tem-estrutura-para-recebe-los-22348736
Palma, D. T. (2016). Escolas do campo e Atendimento Educacional Especializado em Sala de Recursos Multifuncional (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista, Araraquara.
Porto, K. S. (2014). Avaliando o entendimento de estudantes surdos e ouvintes de ensino médio sobre Cinemática em um contexto de Educação Inclusiva (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador.
Porto, K. S. (2018). A argumentação e o entendimento de estudantes surdos e ouvintes sobre Cinemática (Tese de Doutorado). Universidade Federal da Bahia, Salvador.
Ribeiro, S. S. (2017). Estratégias pedagógicas para a permanência de estudantes surdos na Educação Superior (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador.
Sanches, I., & Teodoro, A. (2007). Procurando indicadores de educação inclusiva: as práticas dos professores de apoio educativo. Revista Portuguesa de Educação, 20(2), 105-113.
Santos, A. O., Oliveira, G. S., & Junqueira, A. M. R. (2014). Relações entre aprendizagem e desenvolvimento em Piaget e Vygotsky: o construtivismo em questão. Revista Itinerarius Reflectionis, 10(2), 35-55.
Santos, J., & Porto, K. (2020). Vivências de estágio de ciências da natureza no contexto da educação do campo: uma análise crítico-reflexiva. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 3(1). https://doi.org/10.5335/rbecm.v3i1.10238
Silva, P. B. (2015). A inclusão do estudante surdo no ensino superior: das percepções de estudantes surdos e seus professores às práticas de sala de aula (Dissertação de Mestrado). Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa.
Vygotsky, L. S. (2010). Aprendizagem e desenvolvimento na Idade Escolar. In L. S. Vigostky, A. Luria, & A. N. Leontiev. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (103-116). São Paulo: Ícone.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).