Retrospective study of the situation of Brazilian countryside schools and conceptions of teachers of rural public schools in the municipality of Itapuranga, Goiás, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9036Abstract
Estudo retrospectivo da situação das escolas do campo brasileiras e concepções dos professores de escolas públicas rurais no município de Itapuranga, Goiás, Brasil
O objetivo deste estudo foi compreender o contexto que perfaz a educação do campo segundo os professores, no município de Itapuranga-GO, bem como análise retrospectiva quanto ao fechamento de escolas do campo e número de matrículas. A coleta de dados contou com a aplicação de um questionário sobre concepções e conceitos dos professores quanto à estrutura, o transporte, a formação profissional e as transformações na educação na escola do campo em que trabalham. A pesquisa junto aos professores ocorreu em agosto de 2017 e quanto ao número de matrículas e escolas foi realizada no site QEdu e IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística). No município de Itapuranga tem duas escolas municipais rurais, sendo uma a Escola Municipal Betel e a outra a Escola Municipal Serra Dourada, contendo 8 e 3 professores, respectivamente. Aceitaram participar da pesquisa somente 9, sendo 5 do gênero feminino e 4 do masculino. A idade dos professores varia de 30 a 50 anos. Todos têm graduação em áreas como pedagogia, letras/inglês, matemática e/ou história, e somente um professor tem um curso complementar dentre as áreas visadas pela educação do campo que é agricultura familiar. Constatou-se que o modelo de gestão, os conteúdos, os projetos e a formação de professores das escolas rurais do município seguem o mesmo Projeto Político Pedagógico (PPP) das escolas urbanas e que não há um esforço do poder público e nem dos profissionais para adequar a escola do campo dentro dos princípios estabelecidos.
Palavras-chave: Escola Rural, Educação do Campo, Formação dos Profissionais, Matrículas Escolares, Fechamento de Escolas.
Retrospective study of the situation of Brazilian countryside schools and conceptions of teachers of rural public schools in the municipality of Itapuranga, Goiás, Brazil
ABSTRACT. The aim of this study was to understand the underlying context of the countryside education according to the teachers in the municipality of Itapuranga-GO, as well as retrospective analysis of the closure of the countryside schools and the number of enrollments. Data collection included application of a questionnaire about teachers' conceptions and concepts regarding the structure, transportation, professional training and transformations in education in the school of the countryside in which they work. The survey with the teachers was carried out in August 2017 and the search for the number of enrollments and schools was carried out on the databases of QEdu and IBGE (Brazilian Institute of Geography and Statistics). Municipality of Itapuranga has two rural municipal schools, the Betel Municipal School and Serra Dourada Municipal School, containing 08 and 03 teachers, respectively. Only 09 teachers agreed to participate in this study, being 5 of the female and 4 of the male gender. The age of teachers varied from 30 to 50 years. They all have degrees in areas such as Pedagogy, Letters (English), Mathematics and/or History, and only has a complementary course in the field of countryside school, which is in Family Farming. It was verified that the management model, the contents, the projects and the training of teachers of the countryside schools of the municipality follow the same Pedagogical Political Project (PPP) of the urban schools and that there is not an effort of the state and the professionals to adapt the rural schools within established principles.
Keywords: Rural school, Countryside education, Training of professionals, School enrollments, Closing schools.
Estudio retrospectivo de la situación de las escuelas de campo brasileñas y concepciones de profesores de escuelas públicas rurales en el municipio de Itapuranga, Goiás, Brasil
RESUMEN. El objetivo del estudio era comprender el contexto que conforma la educación rural según los docentes, en el municipio de Itapuranga-GO, así como análisis retrospectivos del cierre de escuelas en el campo y el número de inscripciones. La recopilación de datos incluyó la aplicación de un cuestionario sobre las concepciones y conceptos de los docentes sobre la estructura, el transporte, la capacitación profesional y las transformaciones en la educación en la escuela en el país donde trabajan. La investigación con los profesores se realizó en agosto de 2017 y la búsqueda del número de inscripciones y escuelas se realizó en el sitio web de QEdu y IBGE (Instituto Brasileño de Geografía y Estadística). En el municipio de Itapuranga hay 2 escuelas municipales rurales, una es la Escuela Municipal Betel y la Escuela Municipal Serra Dourada, con un total de 8 y 3 maestros, respectivamente. Solo 9 aceptó participar en la investigación, 55.5% (n = 5) de mujeres y 44.5% (n = 4) de hombres. La edad de los maestros varía de 30 a 50 años. Todos tienen títulos en áreas como pedagogía, letras/inglés, matemáticas y/o historia, y solo un maestro tiene un curso complementario entre las áreas a las que apunta la educación rural, que es la agricultura familiar. Se encontró que el modelo de gestión, el contenido, los proyectos y la formación de docentes de las escuelas rurales del municipio siguen el mismo Proyecto Pedagógico Político (PPP) de las escuelas urbanas y que las autoridades públicas o los profesionales no hacen ningún esfuerzo para adaptar la escuela rural dentro de los principios establecidos.
Palabras clave: Escuela Rural, Educación Rural, Formación Profesional, Inscripción Escolar, Cierre de Escuelas.
Downloads
References
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Org.). (2004). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes.
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores (as) do campo. Cadernos CEDES, 27(72), 157-176. https://doi.org/10.1590/S0101-32622007000200004
Brandão, C. R. (1998). O que é Educação. 21. ed. São Paulo: Brasiliense.
Barsanuf, L. M., Wilbert, M. D., Serrano, A. L. M., & Peña, C. R. (2016). Programa Caminho da Escola: analise da redução do abandono escolar. Brasília: [s.n.].
Brasil. (1996). Congresso Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm Acesso em: 25 de abril de 2016.
Brasil. (2007). Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Resolução/CD/FNDE nº 3, de 28 de março de 2007. Cria o Programa Caminho da Escola. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 04 abr. 2007. Acesso em 18 de março de 2018.
Brasil. (2007). Constituição da República Federativa do Brasil. 40. ed. São Paulo: Saraiva.
Brasil. (2002). Resolução n. 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo. Brasília/DF: MEC/SECAD, 2002.
Brasil. (2010). Decreto n.º 7.352, de 4 de novembro de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 nov. 2010. Seção 1, p. 1.
Caldart, R. S. (2002). Por Uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Kolling, E. J., Ceioli, P. R., & Cardart, R. S. (Orgs.). Por Uma Educação do Campo: Identidade e Políticas Públicas (pp. 25-36). Brasília, DF. Coleção Por Uma Educação do Campo, nº 4.
Costa, I. S. [s.d.]. Experiências e lutas de memória em Itapuranga-Go. Recuperado de: https://pos.historia.ufg.br/up/113/o/23_IsmarCosta_ExperienciasELutasDeMemoria.pdf
Comilo, M. E. S. (2008). A construção coletiva da escola: a Escola Chico Mendes e sua História. In Anghinoni, C., & Martins, F. J. (Orgs.). Educação do campo e formação continuada de professores (pp. 18-20). Porto Alegre; Campo Mourão: EST Edições; FECILCAM.
CNE. (2002). Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução n. 1, de 3 de abril de 2002, Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação.
Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7352.htm. Acesso em: 25 de abril de 2019.
FNDE. Ministério da Educação. (2016). Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Guia do Transporte Escolar. Recuperado de: http://www.fnde.gov.br/arquivos/category/131-transporte-escolar. Acesso em: 25 de março de 2019.
IBGE. (2010). Censo Demográfico 2010. Recuperado de: https://7a12.ibge.gov.br/vamos-conhecer-o-brasil/nosso-povo/caracteristicas-da-populacao. Acesso em: 25 de março de 2019.
INEP. (2016). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Recuperado de: http://portal.inep.gov.br/web/guest/inicio/. Acesso em 14 de maio de 2019.
INEP. (2004). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Desempenho de estudantes da área rural no Saeb é 29 pontos inferior aos de área Recuperado de: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/desempenho-de-estudantes-da-area-rural-no-saeb-e-29-pontos-inferior-aos-de-area/21206
Hage, S. M. (2011). Por uma escola do campo de qualidade social : transgredindo o paradigma (multi) seriado de ensino. Em Aberto, 24(85), 97–113. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.24i85.%25p
Kolling, E., Cerioli, P., & Caldart, R. (2002). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Por uma Educação do Campo, n. 4.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (1993). Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas.
Mazur, I. P. (2016). O processo de fechamento das escolas no campo em Itapejara D' Oeste/PR: o caso da Escola Estadual de Lageado Bonito e do Colégio Estadual do Campo Carlos Gomes (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão.
MEC. (2005). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Referências para uma política nacional de educação do campo: caderno de subsídios. Coordenação: Marise Nogueira Ramos, Telma Maria Moreira, Clarice Aparecida dos Santos. 2 ed. Brasília; MEC; SECAD.
Munarim, A. Movimento nacional de educação do campo: uma trajetória em construção. [s.d.]. Recuperado de: http://31reuniao.anped.org.br/1trabalho/GT03-4244--Int.pdf
Oliveira, M. A. A., & Macêdo, M. M. (2009). Educadores do campo: caminhos e desafios. Recuperado de: file:///D:/Backup%2024-09-2017/Desktop/Nova%20pasta%20(2)/maria_afonso_magda.pdf. Acesso em 25 de março de 2019.
QEdu. Recuperado de: http://www.qedu.org.br/brasil/censo-escolar?year=2016&dependence=0&localization=0&item= Acesso em 25 de março de 2019.
Rezende, C. N. V., Silva, S. L. Da Cunha E., & Silveira, T. C. (2009). Percepção ambiental e a prática docente nas escolas do meio rural do município de Itapetinga-BA. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 23, 10-12. https://doi.org/10.14295/remea.v23i0.4573
Souza, T. R., Silva, R. F. G., & Clemente, E. C. (2015). Um estudo das escolas no campo no município de Jataí - GO. Recuperado de: http://www.enanpege.ggf.br/2015/anais/arquivos/11/350.pdf. Acesso em 25 de março de 2019.
Souza, E. F., Bibiano, G. L., Abe, T. A. J., Rocha, D. L., &; Santos, C. B. R. (2016). Panorama do fechamento de escolas no campo do estado de goiás de 2007 a 2015. Formosa – GO. Recuperado de: http://www2.fct.unesp.br/nera/artigodomes/7artigodomes_2016.pdf
Venâncio, F. (1944). A educação nos países da América Latina. Cultura Política, 4(37), 201-4.
Vilela, F. F. (2014). A educação dos jovens caipiras: um estudo sobre o preconceito em jovens de escolas de meio rural para a formação de professores em educação do campo. Rio Preto. Recuperado de: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/141640/ISSN2357-7819-2014-7011-7023.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).