Fenómenos como mediadores del proceso educativo en Ciencias de la Naturaleza y Matemáticas en la Educação do Campo (educación rural)
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n3p965Resumen
ABSTRACT. From the study of the phenomena, we present in this article the possibilities of its uses in the Educação do Campo (Education for and by the countryside) as a concept that articulates Natural Sciences and Mathematics, materiality and, reality. From an experience in the Educação do Campo course at the Federal University of Santa Catarina, we analyze the strategies adopted and the paths followed in the studies of concepts from the natural sciences and mathematics in the delimitation of the natural dimension of phenomena in the life context of the undergraduate’s students. Based on this experience and inspired by phenomenology, we discuss the role and potential of phenomena as mediator and organizer of the knowledge coproduced with the world.
Descargas
Citas
Araujo, C. E. S., Massignam, A. M, Borges, R. C., & Minuzzi, R. B. (2009). Previsão de geadas em Santa Catarina. Florianópolis, SC: Epagri.
Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. London, UK: Duke University Press.
Bourdieu, P. (2009). O senso prático. Petrópolis, RJ: Vozes.
Braidotti, R. (2006). Posthuman, All Too Human: Towards a New Process Ontology. Theory Culture Society, 23(7-8), 197-208. Doi: https://doi.org/10.1177/0263276406069232
Bryant, L., Smicek, N., & Harman, G. (2011). The Speculative Turn. Continental Materialism and Realism.
Burns, M. O., & Smith, B. A. (2011). Editors’ Introduction. Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy, 7(1), 1-6.
Buss, M. D., Scheibe, L. F., & Furtado, S. M. A. (2002). São Pedro de Alcântara: paisagem e rupturas. Geosul, 17(34), 155-181. Doi: http://dx.doi.org/10.5007/%25x
Castro, E. V. (2012). “Transformação” na antropologia, transformação da “antropologia”. Mana, 18(1), 151-171. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-93132012000100006
Coutinho, F. A., Goulart, M. I. M., Munford, D., & Ribeiro, N. A. (2014). Seguindo uma lupa em uma aula de ciências para a educação infantil. Investigações em Ensino de Ciências, 19(2), 381-402.
Coutinho, F. A., Goulart, M. I. M., & Pereira, A. F. (2017). Aprendendo a ser afetado: contribuições para a educação em ciências na educação infantil. Educação em Revista, 33. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698155748
Decreto n. 7.352. (2010, 04 de novembro). Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file.
Farias, T. (2013). Atividades experimentais: contribuições para o aprendizado de calor e temperatura. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
Fenwick, T., & Edwards, R. (2010). Actor-network theory and education. London: Routledge.
Francis, C., Breland, T. A., Østergaard, E., Lieblein, G., & Morse, S. (2013). Phenomenon-Based Learning in Agroecology: A Prerequisite for Transdisciplinarity and
Responsible action. Agroecology and Sustainable Food Systems, 37(1), 60-75. Doi: https://doi.org/10.1080/10440046.2012.717905
Freitas, E., & Palmer, A. (2016). How scientific concepts come to matter in early childhood curriculum: rethinking the concept of force. Cult Stud of Sci Educ, 11, 1201–1222.
Gutiérrez, J., & Delgado, J. M. (1998). Teoría de la observación. In Delgado, J. M., Gutiérrez, J. (Orgs.). Método y técnicas cualitativas de investigación em ciências sociales (pp. 141-173.). Espanha: Sintesis.
Higgins, M. (2016). Decolonizing School Science: Pedagogically Enacting Agential
Literacy and Ecologies of
Relationships. In Tyalor, C. & Hughes, C. (Eds). Posthuman Research
Practices in Education (pp. 267-289). Basingstoke. UK: Palgrave Macmillam.
Kirsch, S. (2013). Cultural geography I: Materialist turns. Prog Hum Geogr, 37(3), 433-441. Doi: https://doi.org/10.1177/0309132512459479
Lovino, S., & Oppermann, S. (2012). Material Ecocriticism: Materiality, Agency, and Models of Narrativity. Ecozona, 3(1), 75-91.
Mantovani, M., Ruschel, A. R., Reis, M. S. dos, Puchalski, A., & Nordari, R. O. (2003). Fenologia reprodutiva de espécies arbóreas em uma formação secundária da floresta atlântica. R. Árvore, 27(4), 451-458. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-67622003000400005
Mattos, J. R. (2011). O pinheiro brasileiro. Florianópolis, SC: Ed. da UFSC.
Merleau-Ponty, M. (2014). O Visível e o Invisível. São Paulo, SP: Perspectiva.
Ostergaard, E., Dahlin, B., & Hugo, A. (2008). Doing phenomenology in science education: a research review. Studies in Science Education. 44(2), 93-121.
Pedrotti, C. B., & Fedorova, N. (2000). Processos de formação de geada em pelotas no ano de 1996. Revista Brasileira de Meteorologia, 15(2), l-19.
Quinn, J. (2013). Theorising learning and nature: post-human possibilities and problems. Gender and Education, 25(6), 738-753. Doi: https://doi.org/10.1080/09540253.2013.831811
Rautio, P. (2013). Children who carry stones in their pockets: on autotelic material practices in everyday life. Children's Geographies, 11(4), 394-408. Doi: https://doi.org/10.1080/14733285.2013.812278
Sampaio, D. M. (2015). Fragmentos de um exercício interdisciplinar: a Modelagem Matemática como mobilizadora do saber em uma experiência de estágio da Licenciatura em Educação do Campo. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
Silva, E. P., Cunha, G. R., Pires, J. L. F., Dalmagro, G. A., & Pasinato, A. (2008). Fatores abióticos envolvidos na tolerância de trigo à geada. Pesq. agropec. bras., 43(10), 1257-1265. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-204X2008001000002
Taguchi, H. L. (2010). Going beyond the theory/practice divide in early childhood education: introducing an intra-active pedagogy. New York, NY: Routledge.
UFSC. (2009). Projeto Político Pedagógica da Licenciatura em Educação do Campo - Área das Ciências da Natureza e Matemática. Florianópolis.
Whatmore, S. (2006). Materialist returns: practicing cultural geography in and for a more-than-human world. Cultural Geographies, 13(4), 600-609. Doi: https://doi.org/10.1191/1474474006cgj377oa
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).