Education Forums: resistance, limits and possibilities of action in the context of the COVID-19 Pandemic

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13403

Mots-clés :

education forums; education plans; education conferences; class struggle

Résumé

ABSTRACT. The article seeks to reflect on the Education Forum institution, its competences, limits and possibilities in the context of the class struggle that is established in the field of educational policies. Taking dialectical historical materialism as a reference, a recent process of disputes around the national education policy is contextualized, in which the National Education Plan, the National Education Forum and the Education Conferences gain centrality, as instances where the struggle takes place of class by different projects of education and society. In the analysis, the Municipal Education Forums of Tocantins are taken as concrete references, as elements of the centralization-decentralization process of educational public policies at the national, state and municipal levels. The final considerations point out that in the context of the COVID-19 Pandemic, the conservative and neoliberal agenda emerges with more force, revealing the interests of the economic power of financial institutions, allying the media with the market, imposing an ultra-conservative agenda and a political agenda in international plan, which represents new challenges for the progressive field, in the organization of a plan of struggles in defense of public education, which cannot dispense with effective social participation in shaping an agenda aimed at guaranteeing the right to education for all.

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Cleivane Reis, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2015). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2002). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (1999). Atualmente é professora efetiva do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Tocantins e analista ministerial especializada em Educação do Ministério Público do Estado do Tocantins. Ministra disciplinas da área educacional em cursos de graduação e pós-graduação. Exerceu função de diretora, vice-diretora de pós-graduação, pesquisa e extensão, coordenadora pedagógica e professora pesquisadora em instituições de Ensino Superior. Tem trabalhos acerca dos seguintes temas: políticas públicas educacionais, legislação, financiamento da educação; direitos humanos de crianças e adolescentes, relações de gênero e intergeracionais, crianças e adolescentes em situação de risco; educação do campo, formação de lideranças para desenvolvimento rural sustentável; educação de jovens e adultos; metodologia de pesquisa científica; educação não escolar.

Cleidiana Parente, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Mestranda em Educação (PPGE,UFT-TO, 2019-2021); Pós Graduação em Educação, Pobreza e Desigualdade Social (UFT-TO, 2017); Graduada em Letras (Unitins-TO,1998). Membro do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Municipal na UFT-TO (GepeEM), cadastrado no CNPQ/CAPES. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Curriculares e Educativas (Gepce/UFT-TO), cadastrado no CNPQ/CAPES. Participa do Observatório de Sistemas e Planos de Educação no Tocantins (ObSPE). Filiada a Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (Anped) e a Associação Nacional de Administração em Educação (Anpae). 

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Publié-e

2021-12-19

Comment citer

Reis, C., & Parente, C. (2021). Education Forums: resistance, limits and possibilities of action in the context of the COVID-19 Pandemic. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e13403. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13403

Numéro

Rubrique

DOSSIÊ: GESTÃO DA EDUCAÇÃO MUNICIPAL NA CRISE DA COVID-19