Peasant Peoples: Pathways to Democratizing Access to Education
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14765Résumé
ABSTRACT. This study aims to map the academic production in Brazil on the paths used for the democratization of the access of peasant peoples to education, present in the literature contained in scientific databases, considering the theoretical framework in the period 2017 to 2022. To do so, a systematic literature review was used, whose typology was the qualitative meta-analysis, using descriptors based on the access of peasant peoples to education in the countryside. The search and survey of scientific productions related to the investigation was carried out, followed by the reading of titles, keywords, and abstracts, to proceed later with the exploratory study of the theoretical framework. The research evidenced that rural education is still an issue to be furthered in the discussions, as well as that the alternating cycle pedagogy has been pointed out as one of the guiding paths for the democratization of rural peoples to rural education. Moreover, it was noticed that the studies demonstrate the importance of the educational spaces not being limited to the classroom and that the pedagogical conceptions should be linked to the insertion of the reality of the rural people as part of the discussions of the contents experienced in the classroom.
Téléchargements
Références
Amaral, C. M., & Mateus, K. A. de O. . (2022). Concepções de Educação do Campo: uma revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 7, e12925. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12925
Assunção, A. dos S., & da Hora Bernardelli, M. L. F. (2017). Educação popular e educação do/no campo: perspectivas para uma educação inclusiva – a Escola Família Agrícola em Sidrolândia - MS. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 2(1), 294–322. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p294
Cunha, E. C. S. (2019). Por Dentro de uma Escola Pública Campesina em Tempos de Resistência: O Caso da Escola do Xúri (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Espírito Santo.
de Oliveira, C. F., & Fernandes, D. N. (2019). O campo e a educação: caminhos e descaminhos das políticas educacionais brasileiras. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 4(Espec), 183–200. Recuperado de https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/10513
de Sousa, M. de L. J., & Machado, I. F. (2018). Educação do Campo, Ensino Médio e juventude camponesa: conceitos em construção. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 3(2), 578–595. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p578
Decreto nº 7.352. (2010, 4 de novembro de 2010). Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-010/2010/decreto/d7352.htm
dos Santos, L. O. (2020). Egressas do Curso de Licenciatura Em Educação do Campo da UFMG: Olhares para Escolas no Contexto Campesino em Francisco Sá/MG (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais.
Farias, M. N., & Faleiro, W.. (2020). Educação dos Povos do Campo no Brasil: Colonialidade/Modernidade e Urbanocentrismo. Educação Em Revista, 36, E216229. https://doi.org/10.1590/0102-4698216229
Freire, P. (2010). Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra LTDA.
Galvão, M. C. B., & Ricarte, I. L. M. (2019). Revisão Sistemática da Literatura: Conceituação, Produção e Publicação. Logeion: Filosofia Da Informação, 6(1), 57–73. https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73
Gomes, E. M., Araújo, A. F. de, & Antunes-Rocha, M. I. (2019). Legislação sobre posse de terras e Educação do Campo no Brasil. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 4, e6406. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6406
Gonçalves, M. E. S. (2018). Ecologia de Saberes na Educação do Campo como alternativa epistemológica e societal: experiência do SIECS. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 3(2), 616–632. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p616
Lima, V. C. S. (2021). Os (des)caminhos da Educação do Campo em Campos dos Goytacazes: uma análise das políticas públicas educacionais. Diversitas Journal, 6(1), 1620–1637. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1575
Marques, L. O. C. (2017). Interculturalidade na formação de professores do campo: análise de uma experiência. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 2(2), 447–471. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n2p447
Oliveira, J. M. D. (2020). Os saberes campesinos nas práticas docentes em escolas do campo no município de Riacho das Almas–PE: um olhar através dos paradigmas da educação do campo (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco.
Pimentel, S. K., & Menezes, P. D. R. de. (2022). A Teia dos Povos e a universidade: agroecologia, saberes tradicionais insurgentes e descolonização epistêmica. Ambiente & Sociedade, 25, e00941. https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc20200094r1vu2022L1AO
Santos, R. B., & Richard, D. (2017). O Movimento dos Pequenos Agricultores na interface entre agricultura familiar e educação do campo. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 2(1), 86–105. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p86
Silva Filho, L. G. (2018). Por uma educação do campo popular: o caso da licenciatura em educação do campo da UFERSA (Tese de Doutorado). Universidade Federal da Paraíba, Paraíba.
Silva, D. G. D. da, & Silva, L. H. da. (2018). Licenciatura em Educação do Campo: contribuições à formação de monitores de Escolas Família Agrícola. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 3(3), 891–910. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p891
Vizolli, I., Aires, H. Q. P., & Barreto, M. G.. (2018). A Pedagogia da Alternância presente nos Projetos Político-Pedagógicos das Escolas Famílias Agrícolas do Tocantins. Educação E Pesquisa, 44, e166920. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844166920
Zenaide Alves, M., Matos, P., de Santana Inácio, F., & Daniela Pimentel Lino Carneiro, J. (2021). Que educação para os povos do campo no Sudeste de Goiás?. Élisée - Revista De Geografia Da UEG, 10(1), e101218. Recuperado de https://www.revista.ueg.br/index.php/elisee/article/view/11562
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Raphaella Ferreira de Moura Negromonte, Maria de Fátima Gomes da Silva 2023
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).