Teaching and Teacher Training: Investigating Knowledge Production from the Perspective of Pedagogical Theories in Rural Education in the Graduate Program at UFAL/Maceió, from 2001 to 2022

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DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e20003

Résumé

ABSTRACT. This research investigates the production of knowledge and pedagogical theories in Rural Education within the Graduate Program in Education at UFAL/Maceió (2001-2022). It problematizes the relationship between Rural Education and pedagogical work, focusing on underlying pedagogical theories. The study is justified by the need to expand critical knowledge about pedagogical practices in rural schools, covering Elementary Education. The objectives include: identifying scientific production on pedagogical work in rural schools and analyzing it based on Gamboa’s Paradigmatic Matrix (2014), considering both critical and non-critical pedagogical theories. The research uses a bibliographic approach, analyzing three master’s theses from UFAL’s Institutional Repository. Results highlight innovative and critical practices for Rural Education, recommending further academic exploration on the topic due to its social and educational relevance.

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Gabriela do Espirito Santo, Universidade Federal de Alagoas – UFAL

Mestra pelo Programa de Pós-graduação em Ensino e Formação de Professores da Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca (2024). Especialização em Linguagens e Praticas Sociais pelo IFAL (2021). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (2016). Pesquisadora da Rede Diversidade e Autonomia na Educação Pública-REDAP.

Celi Nelza Zulke Taffarel, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Possui DOUTORADO em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1993) e, Pós--Doutorado na Universidade de Oldenburg, Alemanha, (1999). Professora na Universidade Federal de Pernambuco (1977-1999). Atuou em Curso de Graduação e Especialização da UFPE onde orientou Iniciação Cientifico e, atuou no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE (1994-2000) onde orientou 20 Dissertações de Mestrado. Professora TITULAR aposentada da Universidade Federal da Bahia (2000). Atuou na Graduação na Educação Física, Pedagogia e Educação do Campo da FACED/UFBA, orientou Trabalhos de Final de Curso, (TCC, PIBIC, PIBIT, Monografias). Orientou 50 Dissertações de Mestrado e 45 Teses de Doutorado. Em andamento 6 dissertações de mestrado e 5 teses doutorado. Supervisora de 07 Pós-doutorado. Professora Visitante da UFAL/Arapiraca no Programa de Pós-Graduação em Ensino e Formação de Professores (PPGEFOP 2022-2023). Contribuições em 70 publicações em periódicos e livros como autora, co-autora de artigos e capítulos. Artigos Publicados em periódicos Qualis A e B. Pesquisadora Executora do Diagnóstico Nacional do Esporte com Financiamentos do FINEP e CNPQ. Pesquisadora de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Educação Física (2008-2011), Educação do Campo (2018-2021). Diretora da FACED UFBA (2008-2012). Coordenadora do Projeto Piloto de Educação do Campo da UFBA (2008-2013). Coordenadora da Ação Escola da Terra Curso de Especialização em Pedagogia Histórico-Critica para as Escolas do Campo (2016-2022), Coordenou PRONERA/UFBA. Membro Fórum Estadual de Educação e Educação do Campo. Presidente do Colégio Brasileiro de Ciência do Esporte (CBCE) (1998-1992). Coordenou ANFOPE Nordeste (2018-2019). Secretaria Geral ANDES-SN (2002-2004). Parecerista de Periódicos nacionais e internacionais e parecerista da CAPES E CNPQ. Coordenadora de Intercâmbio e cooperação internacional com Alemanha, Portugal, Itália, Espanha. Compôs a Comissão Nacional do PRONERA/INCRA/MDA. Atualmente professora visitante da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação (DCIE/UESC), dedicação exclusiva.

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Publié-e

2025-08-16

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Santo, G. do E., & Taffarel, C. N. Z. (2025). Teaching and Teacher Training: Investigating Knowledge Production from the Perspective of Pedagogical Theories in Rural Education in the Graduate Program at UFAL/Maceió, from 2001 to 2022. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e20003. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e20003