Education in rural areas, Multigrade classrooms and Teacher Training

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e3834

Résumé

ABSTRACT. In this article, we present part of a research developed in Postgraduate in Education of Federal University of Sergipe (UFS), whose objective was to investigate the reality of multigrade classes regarding teachers' training and working conditions in the early stages of primary school in rural areas in a town in Bahia. It is examined some important questions related to teachers' training, especially those who teach in schools in rural areas, from data collected through questionnaires and interviews, which were analysed in light of theories on the theme. Therefore, the text is divided in three parts: in the first, we will discuss some aspects related to education in rural areas and Brazilian multigrade system in rural areas. In the second, we will specifically analyse teachers' training in a multigrade classroom, based on the results of the investigation. Finally, we will present the final considerations related to the study developed, which indicates that the government has neglected education in rural areas, especially multigrade classrooms, regarding teachers' training, one of the greatest challenges to the effectiveness of education in rural areas.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur-e

Jânio Ribeiro dos Santos, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Professor Assistente da Universidade Federal do Piauí (UFPI), lotado no Curso de Licenciatura em Educação do Campo (LEDOC) - Ciências da Natureza -, Campus Senador Helvídio Nunes de Barros (CSHNB), em Picos/PI. É Pesquisador do Grupo de Pesquisa Educação e Movimentos Sociais da Universidade Federal de Sergipe (UFS); membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo (GEPEC/UFBA) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Identidades e Alteridades: desigualdades e diferenças na educação (GEPIADDE/UFS). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação do Campo, Classe Multisseriada, Organização do Trabalho Pedagógico, Gestão da Educação e da Escola; Ensino e Formação de Professores. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2005); especialização em Coordenação Pedagógica pela Faculdade de Administração e Negócios de Sergipe (2006); especialização em Metodologias de Ensino para Educação Básica - Ciências Sociais (2009); especialização em Pedagogia Histórico-Crítica para Escolas do Campo pela UFBA (2014); e, mestrado em Educação pela UFS (2012).

Publié-e

2019-01-28

Comment citer

dos Santos, J. R. (2019). Education in rural areas, Multigrade classrooms and Teacher Training. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e3834. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e3834