Countryside Education, High School Education and Peasant youth: Construction concepts
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p578Mots-clés :
Countryside education, high countryside education, peasant youth.Résumé
Este artigo discute as configurações do Ensino Médio em escolas do campo no polo do CEFAPRO de São Félix do Araguaia – MT, em interface com as proposições da educação do campo. A pesquisa foi realizada com educadores de duas escolas/salas anexas, localizadas no Projeto de Assentamento Mata Azul e no Projeto de Assentamento Dom Pedro Casaldáliga, vinculadas às Escolas Estaduais 29 de Setembro, no município de Novo Santo Antônio, e Tancredo Neves, no município de São Félix do Araguaia, na Microrregião Norte Araguaia – nordeste de Mato Grosso. Utilizou-se da abordagem qualitativa de pesquisa, numa perspectiva crítico-dialética por esta enfatizar a dimensão histórica e transformadora das situações ou dos fenômenos estudados. Para a coleta dos dados foram utilizadas entrevistas semiestruturadas. Constatou-se que o Ensino Médio no campo, nas escolas pesquisadas é uma experiência ainda incipiente, que envolve questões relativas à estrutura física das unidades escolares, à organização curricular, ao papel social da escola do campo, à formação dos docentes, ao acesso e permanência dos jovens camponeses a escola até concluírem a formação de nível médio, evidenciando tensão, por parte dos educadores, no sentido de contrapor ao paradigma da seletividade e dualidade do Ensino Médio e do urbanocentrismo em escolas do campo.
Palavras-chave: Educação do Campo, Ensino Médio no Campo, Juventude Camponesa.
Countryside Education, High School Education and Peasant youth: Construction concepts
ABSTRACT. This article discusses the configurations on high school education on countryside schools of the branch CEFAPRO of São Félix do Araguaia-MT, in coherence with the proposal of this method. The investigation was made with teachers of two schools/classrooms, located in the project of settlement Mata Azul and the project of settle med Dom Pedro Casaldáliga, that connected to the state schools September 29th, in the municipality of Novo Santo Antônio, and Tancredo Neves, in the municipality of São Félix de Araguaia, in the micro region of the North Araguaia - on the north east of Mato Grosso. It was used an approach qualitative investigation, in a critical-dialectic perspective for emphasis on the historical dimensions and transforming of the situations or student phenomena. For the gather of information was used interviews half structured. It was contacted that high school education on the countryside that were part of this studies are still incipient, that includes questions about the structures about the school modeling, to the curricular organization, to the important work of this schools, to the formation of teachers, to the access and the permanence of this students until they completed their high school, showing us the tension by part of the teachers, as far as they set off the paradigm of selection and duality of high school education and the urban centrism in the countryside.
Keywords: Countryside Education, High Countryside Education, Peasant Youth.
Educación del Campo, Educación Media y juventud campesina: conceptos en construcción
RESUMEN. Este artículo discute las configuraciones de la educación en el nivel medio en escuelas del campo de la sede de CEFAPRO de São Félix do Araguaia - MT, en coherencia con las propuestas de la educación del campo. La investigación fue realizada con educadores en dos escuelas/aulas anexas, localizadas en el Proyecto de Asentamiento Mata Azul y en el Proyecto de Asentamiento Dom Pedro Casaldáliga, las cuales están vinculadas a las Escuelas Estaduales 29 de Setiembre, en el municipio de Novo Santo Antônio, y Tancredo Neves, en el municipio de São Félix de Araguaia, en la micro región Norte Araguaia - del noreste de Mato Grosso. Se utilizó un abordaje cualitativo de investigación, en una perspectiva crítico-dialéctica por el énfasis en la dimensión histórica y transformadora de las situaciones y fenómenos estudiados. Para la recolección de la información fueron usadas entrevistas semi estructuradas. Se constató que la educación media del campo en las escuelas investigadas es una experiencia aún incipiente, que incluye cuestiones relativas a la estructura física de las unidades escolares, a la organización curricular, al papel social de la escuela del campo, a la formación de los profesores, al acceso y la permanencia de los jóvenes campesinos a la escuela hasta que finalizan la formación de nivel medio, entre otras, evidenciando tensión por parte de los educadores, en la mediad en que contraponen el paradigma de la selección y la dualidad de la Educación media y a la del urbanocentrismo en escuelas del campo.
Palabras clave: Educación del Campo, Educación Media del Campo, Juventud Campesina.
Téléchargements
Références
Brasil. (1996). Presidência da República. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil]. Brasília, 30 de dezembro de 1996.
Brasil. (2005). Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Referências para uma política nacional de educação do campo: caderno de subsídios. Coordenação: Marise Nogueira Ramos, Telma Maria Moreira, Clarice Aparecida dos Santos – 2 ed. – Brasília, DF: MEC, SECAD.
Brasil. (2012). Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 2, de 30 de janeiro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF: CNE.
Brasil. (2013). Presidência da República. Lei nº 12.858, de 9 de setembro de 2013. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil]. Brasília - DF, terça-feira, 10 de setembro de 2013.
Caldart, R. S. (2015). Caminhos para transformação da escola. In Caldart, R. S., Stédile, M. E., & Daros, D. (Orgs.) Caminhos para transformação da escola: agricultura camponesa, educação politécnica e escolas do campo (pp. 115-138). São Paulo, SP: Expressão Popular.
Carneiro, M. J. (2011). Juventude rural: projetos e valores. In Abramo, H. W., & Branco, P. P. M. (Orgs.). Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional (pp. 243- 261). São Paulo, SP: Instituto Cidadania/Editora Fundação Perseu Abramo.
Castro, E. G. (2009). Juventude rural no Brasil: processos de exclusão e a construção de um ator político. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(1), 179-208.
Dayrell, J. (1996). A escola como espaço sócio-cultural. In Dayrell, J. (Org.) Múltiplos olhares sobre educação e cultura (pp. 136-161). Belo Horizonte, MG: UFMG.
Dayrell, J., & Carrano, P. (2014). Juventude e ensino médio: quem é este aluno que chega à escola. In Dayrell, J., Carrano, P., & Maia L. C. (Orgs.). Juventude e Ensino Médio (pp. 101- 133). Belo Horizonte, MG: Editora UFMG.
Freitas, L. C. (2012). Escola Única do Trabalho. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 339-343). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Frigotto, G. (2016). Escola sem Partido. Recuperado de: https//espacoacademico.wordpress.com/2016/06/29/escola-sem-partido-imposicao-da-mordaca-aos-educadores/
Gamboa, S. S. (1998). Epistemologia da Pesquisa em Educação. Campinas, SP: Práxis, 1998.
Garcia, S., & Moll, J. (2014). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. In Dayrell, J., Carrano, P., & Maia, C. L. (Orgs.). Juventude e Ensino Médio (pp. 7-9). Belo Horizonte, MG: Editora UFMG.
Kolling, E. J., Nery, I., & Molina, M. C. (Orgs.). (1999). Por Uma Educação do Campo (Memória). Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília (vol. 1).
Machado, I. F. (2012). Relação Trabalho – Educação em escolas do Campo. In: Kassar, M. C.; Silva, F. C. T. (Orgs.). Educação e Pesquisa no Centro-Oeste: políticas públicas e formação humana (pp. 267-282). Campo Grande, MS: Editora UFMS.
Mészáros, I. (2005). A Educação para Além do Capital. São Paulo, SP: Boitempo Editorial.
Projeto Político Pedagógico da Escola Estadual 29 de Setembro, Novo Santo Antônio, Mato Grosso, 2014.
Rodrigues, R. (2010). O Ensino Médio no Brasil: da invisibilidade à onipresença. In Caldart, R. S., Fetzner, A. R., Rodrigues, R., & Freitas, L. C. (Orgs.). Caminhos para transformação da escola: reflexões desde práticas da licenciatura em educação (pp. 179-207). São Paulo: Expressão Popular.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).