Fictional narratives - pedagogical, aesthetic and literary potentials for the student's formation in the school space

Auteurs-es

  • Elivaldo Serrão Custódio Universidade Federal do Amapá - UNIFAP
  • Rubelina Silva dos Santos Secretaria Municipal de Educação de Afuá - Amapá

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5813

Résumé

ABSTRACT. The present work aims to develop strategies to stimulate reading with actions that involve fictional narratives in a dynamic, pleasant and fun way with students of the final years of Elementary School of the Faith in God School located in the Baiano River, Afuá municipality in the state of Pará. For this, we used bibliographic research and action research with a qualitative/quantitative approach, the second one being developed from the diagnosis through a questionnaire applied with the students. The results demonstrate that it is possible to stimulate taste and pleasure by reading from fictional narratives and that the use of spaces beyond the classroom can make reading more fun and that the role of the teacher is fundamental in this process. Thus, we believe that works of this nature are important for the teaching and learning process in a dynamic way and also because it allows the educator moments of reflection about the teaching practice in schools located in the rural area.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Atualmente é professor permanente no Mestrado em Educação (PPGED/UNIFAP), Macapá/AP. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq).

Rubelina Silva dos Santos, Secretaria Municipal de Educação de Afuá - Amapá

Professora da rede pública de ensino do município de Afuá/Pará/Brasil. Graduada em Letras pela Universidade Vale do Acaraú (2011). Mestra em Ciências da Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Anne Sullivan University, Reino Unido.

Références

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Bettelheim, B. (2004). A Psicanálise dos contos de fadas. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Da Costa, J. G. (2016). Identidade e cultura amazônica em obras da literatura infantojuvenil (Dissertação de Mestrado). Fundação Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho.

Hage, S. M. (2005). Classes Multisseriadas: desafios da educação rural no Estado do Pará/Região Amazônica. In Hage, S. M. (Org.). Educação do Campo na Amazônia: Retratos e realidades das Escolas Multisseriadas no Pará (pp. 44-60). Belém, PA: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda.

Oliveira, M. M. (2008). Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes.

Santos, D. G. F. L., & Nascimento, M. F. (2014). Leitura do texto literário brasileiro da Amazônia paraense. In XIV ABRALIC. Anais eletrônicos. Universidade Federal do Pará.

Sicsu, D. P. (2013). O imaginário em narrativas da literatura infantojuvenil amazonense (Monografia de Graduação). Universidade do Estado do Amazonas, Manaus.

Vygotsky, L. S. (1999). A Formação social da Mente. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Publié-e

2019-10-29

Comment citer

Custódio, E. S., & Santos, R. S. dos. (2019). Fictional narratives - pedagogical, aesthetic and literary potentials for the student’s formation in the school space. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e5813. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5813