From rurality to science teaching: Memories about Universidade Federal Rural de Pernambuco

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6369

Résumé

ABSTRACT. This work presents the history of Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) and the emergence of Teacher’s Course Degree and the Department of Education, and their contribution to higher education in Pernambuco and Agriculture Teaching in Brazil. It is characterized as qualitative research, by configuring as descriptive purposes, through a bibliographic study that used techniques of documentary analysis, oral history, and a semi-structured interview. Three professors were interviewed, and one of them was the founder of the Department of Education. The interviews were transcribed and analyzed through oral history techniques. Based on reports perspective was possible to identify significant facts in University history as the essential Benedictines monks’ work, the work of “Centro Regional de Educação Técnico-Agrícola” (CRETA) and the “Centro de Formação e Treinamento de Professores Agrícolas” (CFPTA). Both centers were crucial for teacher formation and Agriculture Teaching Degree that later originated the Department of Education, and a posteriori created Science Degrees with the license, following the model of integrated Science system. This timeline enabled to perceive the growth of UFRPE as a Higher Education Institute, its role in acts of man field education, and opening for dialogue with other knowledge fields introducing new courses degree.  

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Vania Ferreira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências tem mestrado em Ciência da Informação pela UFPE, possui especialização em Cultura Pernambucana pela Fafire, e graduação em Biblioteconomia pela UFPE. Atualmente é bibliotecária-documentalista da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em organização da informação, comportamento informacional, cultura, memória e tecnologia da informação.

Maria do Rocio Fontoura Teixeira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutora em Educação em Ciências, pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da UFRGS, com a tese Redes de Conhecimento em Ciências. Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é Coordenadora Geral do Programa de Pós Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, além de Coordenadora da sede UFRGS do Programa.

Références

Almeida, A. V. (1998). Prof. D. Bento Pickel: uma biobliografia. Recife: [s. n.].

Andrade, J. A., Miranda, A, H. S., & Silva, L. V. (2015). 50 anos do Departamento de Educação da UFRPE: (re) construindo identidades, (des) construindo lembranças e esquecimentos. In Andrade, J. A., Miranda, H. S., Silva, L. V., & Araújo, M. F. (Orgs.). Ded/UFRPE 50 anos: histórias e memórias (pp. 11-44). Recife: EDUFRPE.

Araújo, M. L. F. (2015). Departamento de Educação: uma história de lutas e colheitas frutos. In: Andrade, J. A. de, Miranda, H. S., Silva, L. V. & Araújo, M. F. (Org.). Ded/UFRPE 50 anos: histórias e memórias (pp. 11-17). Recife: EDUFRPE.

Bôas, R. L. V. (2013). MST conta Boal do diálogo das Ligas Camponesas com o Teatro de Arena à parceria do Centro do Oprimido com o MST. Rev. Inst. Bras., 57, 277-298. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i57p277-298

Coelho, G. (2002). Paulo Freire e o Movimento de Cultura Popular. In: Rosas, P. (Org.). Paulo Freire: educação e transformação social (pp. 31-114). Recife: Ed. Universitária da UFPE.

Soares, M. do C. F., & Hazin, F. H. V. (Org.). (2010). A Engenharia de Pesca no Brasil: trajetória de 40 anos. Recife: Edição dos Organizadores.

Gaspar, L. (2009). Miguel Arraes de Alencar: pesquisa escolar online. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Recuperado de: http://basilio.fundaj.gov.br/pesquisaescolar

Gondim, Z. V. L. (2017). Entrevista concedida a Vania Ferreira. Recife, 16 fev. 2017.

Hamburger, A. I. (1980). Resumo das discussões do "Encontro - Licenciatura em Física" patrocinado pela SBF, realizado em Fortaleza, 18 de julho de 1979 na 31ª Reunião Anual da SBPC. Revista Brasileira do Ensino de Física, 2(3), 83-85. Recuperado de: http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol02a31.pdf

Le Goff, J. (2003). História e memória. 5. ed. Campinas, SP: Ed. Unicamp.

Leão, R. S. C. (Org.). (2013). O livro dos 100 anos: memorial fotográfico da UFRPE. Recife: UFRPE.

Lima, J. R. T. (2015). Expansão e melhoria da educação profissional: reflexão e propostas. . In Andrade, J. A., Miranda, H. S., Silva, L. V., & Araújo, M. F. (Orgs.). Ded/UFRPE 50 anos: histórias e memórias (pp. 45-73). Recife: EDUFRPE.

Maciel, G. A. (2012). A medicina veterinária no tempo dos beneditinos: notas para sua história. Recife: EDUFRPE.

Martins, C., & Leitão, M. R. F. A. (Orgs.). (2009). Prédio da Reitoria da UFRPE: resgate histórico 1935-2009. Recife: EDUFRPE.

Medeiros, A. J. G. (2018). Entrevista concedida a Vania Ferreira. Recife, 03 jul. 2018.

Minayo, M. C. S. (2012). Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 621-626. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007

Moraes, M. A. (2014). A formação de licenciados em Ciências Agrícolas/Agrárias o conhecimento e suas conexões. Educação, 39(3), 641-652. https://doi.org/10.5902/1984644413683

Pollak, M. (1992). Memória e identidade social. Estudos Históricos, 5(10), 200-212.

Portaria n.432, de 19 de julho de 1971. Normas para organização curricular do Esquema I e do Esquema II. Recuperado de: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/notas/port432_71.htm

Silva, D. S. (2010). O centro acadêmico das Faculdades de São Bento de Olinda: 1918-1936. Anais da Academia Pernambucana de Ciência Agronômica, 7, 256-271.

Souza. C. L. O., Lopes, A. S., Pereira, M. G. R., & Oliveira, L. M. T. (2010). Licenciatura em Ciências Agrícolas: “Meia idade” de formação sócio-profissional de docentes para o ensino agrícola na UFRJ. Revista Brasileira de Educação Agrícola Superior, 25(2), 84-86. Recuperado de: http://www.abeas.com.br/wt/files/9_2010_2.pdf

Souza, C. P. (1998). Fragmentos de histórias de vida e de formação de professores: rupturas e acomodações. In Souza, C. P. (Org.). História da Educação: processos, práticas e saberes. São Paulo: Escrituras.

Tavares, C. A. (1971). A formação profissional do técnico agrícola. Recife.

Tavares, C. A. (2015). Projeto Vozes da UFRPE: professor Carlos Alberto Tavares. Parte 2. Entrevista concedida a Conceição Martins. Recife, 09 set. 2015.

Tavares, C. A. (2017). Entrevista concedida a Vania Ferreira. Recife, 16 fev. 2017.

Terribili Filho, A., & Nery, A. C. B. (2009). Ensino superior noturno no Brasil: história,atores e políticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 25(1), 61-81. Recuperado de: http://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/19327/11227

Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE. (2006). Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Recife.

Publié-e

2020-07-29

Comment citer

Silva, V. F. da, & Teixeira, M. do R. F. (2020). From rurality to science teaching: Memories about Universidade Federal Rural de Pernambuco. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e6369. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6369