Public policies in Child Education: what do teachers think of the Formoso “A” Project?

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6422

Mots-clés :

Childhood Education of the Field, Teacher Training, Public Policies

Résumé

ABSTRACT.  This paper presents a tapestry of the research conducted along the Master´s course at the Graduate Program in Education of the Santa Cruz State University, whose general purpose was to understand the importance of specific public policies in Rural Child Education, in the city of Bom Jesus da Lapa, Bahia. For such, in addition to the studies of legal and research documents in this area, we have been supported by existential Research-Action, proposed by Barbier (2007), and by studies conducted by Freire (1987), about the historical process that goes from Being-Minus to Being-Plus. This methodology helped understand the problems that prevent teachers from the Formoso “A” Project to get to the Unprecedented-viable, which is a Freire´s category representing the construction of transforming proposals. The most remarkable fact was the invisibility and/or the lack of recognition of the local specificities, mainly on the part of the the city´s Education Department, since not even the assumptions of Rural Education, nor Urban Education adjust to the rhythm of the peoples located in the Irrigation Boundaries. According to this perspective, we have implied that the differences and similarities between “rural and urban” are increasing more blurred, and it is necessary to rethink them over, so that the teacher education process can be respected as well as the emergence of new ways of constructing childhood in its plurality.

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Bibliographies de l'auteur-e

Cândida Maria Santos Daltro Alves, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Cândida Maria Santos Daltro Alves - Professora Adjunta da Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC; membro do Programa de Mestrado Profissional em Educação(PPGE/DCIE/UESC); pesquisadora na área de educação infantil, crianças e infâncias, creches/bebês, formação de professores educar/cuidar/brincar;coordenadora do Projeto de extensão Brincando e Aprendendo na Educação Infantil. Doutora em Educação pela UNICAMP.

Cíntia Lopes Vieira de Jesus, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Cíntia Lopes Vieira de Jesus é mestre em Educação - Formação de Professores da Educação Básica pela UESC; especialista em Educação Infantil e Anos Iniciais, Alfabetização e Letramento e Mídias na Educação. Pedagoga pela UNEB. Atualmente, cursa especialização em Educação do Campo no IFBAIANO/BJL. Professora efetiva na Educação Infantil, na rede municipal de Bom Jesus da Lapa, há 11 anos.

Rachel de Oliveira, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Rachel de Oliveira - Professora Titular do Departamento de Ciências da Educação Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)- Membro do grupo de pesquisa Práticas Sociais e Processos Educativos da UFSCAR. Estudiosa da  pesquisa-ação existencial proposta por Barbier e vinculada aos pressupostos da Pedagogia do Oprimido elaborada  por Paulo Freire. 

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Publié-e

2020-08-27

Comment citer

Alves, C. M. S. D., Jesus, C. L. V. de, & Oliveira, R. de. (2020). Public policies in Child Education: what do teachers think of the Formoso “A” Project?. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e6422. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6422