History of the constitution of EFA's of the state of Espírito Santo

Auteurs-es

  • Bruno Raphael Mont Alto Santos Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ
  • Sandra Regina Gregório Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7211

Résumé

ABSTRACT. In This work we aim to discuss the history of the pedagogy of alternation in the state of Espírito Santo. Thus, we seek addressing the creation OF EFA's-Agricultural Families Schools in Brazil, the characteristics of these institutions and the movement that arises for the implementation of the pedagogy of alternation in the country. Initially, we will report the emergence of the pedagogy of alternation in France, its characteristics and current context in the Holy Spirit.  We will follow  The report on how members of the Catholic Church, together with members of civil society, have organized themselves for the creation of the promotional education movement of Espírito Santo-mepes and how was the process of Creation of the first EFA's. We will conclude this work dealing with Raceffaes- Regional associations of family centers of training in alternation, institution that currently is responsible for the unit Pedagogical of the Ceffa's – familiar centers of training in alternation of the north of Espírito Santo. In addition, we will highlight the process of constitution of this institution and its form of action within the Ceffa's. The present work refers to a bibliographical and documentary research and provides a small theoretical basis concerning the documents of the family Agricultural School of Chapadinha and of the authors who deal with the issues most related to the history of this Institution.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Bruno Raphael Mont Alto Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Professor da Área Técnica do Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Vila Pavão. Licenciado em Ciências Agrícolas, Especialista em Pedagogia da Alternância e Mestre em Educação. Possui experiência na área da Educação do Campo, Pedagogia da Alternância. Desenvolve atividades relacionadas a arte e  cultura Afro-brasileira, com ênfase na Capoeira.

Sandra Regina Gregório, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Professora Titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.  Nutricionista,  Doutora em Ciência de Alimentos. Ministra aulas  na  graduação em Engenharia de Alimentos e Pós-Graduação em Educação Agrícola. Desenvolve pesquisas relacionadas à Construção de saberes na Educação Agrícola, alinhando o conhecimento técnico e ciência , buscando produzir o conhecimento com bases na discussão técnica e cultural ancorada no conhecimento científico.

Références

Movimento de Educação Promocional do Espírito Santo. (2015). Processo de Solicitação de Renovação de Oferta do Curso da Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Escola Família Agrícola de Chapadinha, ES.

Movimento de Educação Promocional do Espírito Santo. (2016) “Plano de desenvolvimento Institucional”, Escola Família Agrícola de Chapadinha, ES.

Nosella, P. (2012). Origens da Pedagogia da Alternância. (2ª reimpressão). Vitória: Edufes.

Regional das Associações dos Centros Familiares de Formação em Alternância do Espírito Santo. (2015). Cultivando a educação dos povos do campo do Espírito Santo. São Gabriel da palha, ES: [s.n].

Sobreira, M. F. C., & Silva, L. H. (2014). Vida e construção do conhecimento na Pedagogia da Alternância, Revista Eletrônica de Educação, 8(2), 212-227.

Santos, R. B., & Silva, M. A. (2015). Caracterização da Educação do Campo no Espírito Santo. Recôncavo, Revista de História da UNIABEU, 5(8), 96-115.

Zamberláni, S. (2015). A história do MEPES contada por quem ajudou a fundar. Disponível em http://www.espiritosantonoticias.com.br/a-historia-do-MEPES-contada-por-quem-ajudou-a-fundar/

Publié-e

2019-12-19

Comment citer

Mont Alto Santos, B. R., & Gregório, S. R. (2019). History of the constitution of EFA’s of the state of Espírito Santo. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7211. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7211

Numéro

Rubrique

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil