Inclusive practices in Rural Teacher Bachelor Course at Federal University of Viçosa (Brazil): multidisciplinary actions of the Literacy Project that was addressed to one deaf in the pre-service teacher process

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9044

Mots-clés :

Rural Teacher Bachelor, Inclusion of Deaf people, Brazilian Sign Language, Literacy, Multidisciplinarity.

Résumé

ABSTRACT. This article discusses the educational and linguistic demands presented by a deaf person in the Bachelor of Rural Teachers, attended by a multidisciplinary team to develop strategic actions for the educational inclusion of the deaf. Knowledge of bilingual and scientific literacy practices was considered. For that, we used a qualitative approach characterized as action-critical research, including participant observation to describe the history and demands that led to the creation of this Literacy Project and the composition of the team that participated in the inclusion and literacy process. The results of educational actions pointed out the pertinence and need of considering the participation of this pre-service teacher deaf of the Rural Bachelor course as the guiding agent of the entire process. Since the team's articulation was only possible based on the considerations and notes given for this deaf referred. The results reveal the importance to articulate interventions about inclusive and bilingual approach in the University. Specifically, in the pre-service Science teacher courses, in order to discuss the presence of Brazilian Sign Language in inclusive or bilingual contexts, ensure the professional development of the deaf and the technical capacitation of the team members, through an effective evaluation of the educational process.

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Bibliographies de l'auteur-e

Carlos Antonio Jacinto, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Licenciado em Letras (Português-Espanhol) pela Universidade Federal de Viçosa- UFV. Atualmente é mestrando em Estudos Linguísticos pela mesma instituição.

Cristiane Lopes Rocha de Oliveira, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Licenciada em Química pela Universidade Federal de Viçosa- UFV; Mestra em Química pela Universidade Federal de Juiz de Fora- UFJF. Atualmente é professora no curso de Licenciatura em Educação do Campo, no Departamento de Educação da Universidade Federal de Viçosa.

 

Danila Ribeiro Gomes, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Licenciada em Matemática pela Universidade Adventista de São Paulo- UNASP; Licenciada em Física pela Universidade de São Paulo- USP; Especialista em Formação de Professores para o Ensino Superior pela Universidade Paulista- UNIP; Mestra em Programa Interunidades em Ensino de Ciências pela USP. Atualmente é professora no curso de Licenciatura em Educação do Campo, no Departamento de Educação da Universidade Federal de Viçosa.

Idalena Oliveira Chaves, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG; Mestra em Estudos Linguísticos pela UFMG; Doutora em Linguística Teórica e Descritiva pela UFMG. Atualmente é professora no Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa.

Vinícius Catão de Assis Souza, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Licenciado em Química pela Universidade Federal de Minas Gerais- UFMG; Especialista em Educação Inclusiva, pela Escola de Governo da Fundação João Pinheiro; Mestre e Doutor em Educação (Ensino de Ciências) pela Faculdade de Educação da UFMG. Atualmente é professor no Departamento de Química da Universidade Federal de Viçosa.

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Publié-e

2020-07-03

Comment citer

Jacinto, C. A., Cristiane Lopes Rocha de Oliveira, Danila Ribeiro Gomes, Idalena Oliveira Chaves, & Vinícius Catão de Assis Souza. (2020). Inclusive practices in Rural Teacher Bachelor Course at Federal University of Viçosa (Brazil): multidisciplinary actions of the Literacy Project that was addressed to one deaf in the pre-service teacher process. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e9044. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9044

Numéro

Rubrique

Dossiê temático: Formação e Trabalho Docente no Campo e Educação Especial