Countryside Education in the interface with Special Education at basic and superior levels in the municipality of Dourados - MS

Auteurs-es

  • Jaqueline Machado Vieira Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD
  • Rodrigo Simão Camacho Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9075

Résumé

ABSTRACT. We seek to make an interdisciplinary reflection relating two major areas of educational sciences: Countryside Education and Special Education. We analyze the progress of this process of inclusion for people with disabilities, with the main focus of analysis being both basic and higher education. As a spatial cut, the research was developed in the municipality of Dourados in the state of Mato Grosso do Sul (MS). The methodology used was bibliographic research in books, journal articles, theses and dissertations about Special Education and Countryside Education. In the documentary section, we analyzed the Brazilian Law for the Inclusion of Persons with Disabilities (Statute for Persons with Disabilities), the Operations Manual of the National Education Program on Agrarian Reform (PRONERA), the Support Program for Bachelor's Degrees in Countryside Education (PROCAMPO), resolutions and decrees of the State Secretariat of Education (SED), the Political-Pedagogical Project of the researched schools and the Curricular Pedagogical Project (PPC) of the Degree Course in Countr Education (LEDUC), Indigenous Intercultural Faculty (FAIND), of the Federal University of Grande Dourados (UFGD), Dourados - MS. The higher education course was chosen in order to debate the perspectives and questions that are linked in the training of teachers to teach in the Schools of the Countryside. In Basic Education, we chose three State Rural Schools in the municipality of Dourados - MS and made an analysis of the data provided on the QEdu platform (2020) - digital platform that provides official data from schools in Brazil -, especially with regard to accessibility to infrastructure and equipment Information and Communication Technologies (TICs) in these schools. Therefore, this research aimed to answer how the formation of rural educators is being constituted in the perspective of inclusion and, concomitantly, how the barriers to the right to access infrastructures and the use of TICs for people with disabilities are being overcome in the State Countryside Schools of the State in Dourados - MS.

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Jaqueline Machado Vieira, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Possui licenciatura e bacharelado em Geografia pela Unesp de Presidente Prudente SP. Possui título de Mestra em Educação pela Faculdade de Educação (FAED) da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Atualmente é doutoranda em Educação pelo Programa de pós-graduação em Educação e membra pesquisadora do grupo de pesquisa GEPETIC-Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Tecnologias da Informação e Comunicação da FAED/UFGD.

Rodrigo Simão Camacho, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Doutor em Geografia pela FCT/UNESP. Docente da Licenciatura em Educação do Campo e do Programa de Pós-Graduação em Educação e Territorialidade (PPGET), Faculdade Intercultural Indígena (FAIND),Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Docente do Programa de Pós-Graduação em Geografia, Faculdade de Ciências Humanas (FCH), Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) e na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), campus Três Lagoas. Coordenador do Grupo de Pesquisa GeoEduQA – Geografia, Educação do Campo e Questão Agrária.

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Publié-e

2020-07-03

Comment citer

Machado Vieira, J., & Simão Camacho, R. (2020). Countryside Education in the interface with Special Education at basic and superior levels in the municipality of Dourados - MS. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e9075. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9075

Numéro

Rubrique

Dossiê temático: Formação e Trabalho Docente no Campo e Educação Especial