Special education and rural education policies interface on teacher training

Auteurs-es

  • Arlindo Lins de Melo Júnior Universidade Federal de São Carlos - UFSCar https://orcid.org/0000-0003-2391-4772
  • Ivan Fortunato Instituto Federal São Paulo - IFSP
  • Jackeline Silva Alves Universidade Estadual de Goiás - UEG
  • Teresa Cristina Leança Soares Alves Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9113

Résumé

ABSTRACT. In special education and rural education interface we find important points about teacher training and their reflexes in the schooling of special education students in rural schools. This paper fulfills the objective of analyzing fundamental documents of the two teaching modalities in question in order to understand mainly what concerns teacher training. The methodological path used in the construction of this text was guided by documentary research of four legal documents of the two teaching modalities. In the policy interface, we saw that the investigated documentation shows concern with the quality of teacher training, although it does not deal with careers and professional development, nor with more specific aspects of the role of Higher Education Institutions in their training. In the end, it is hoped that the discussions presented here will help to promote new and denser research on the fundamental role that teachers play in rural schools.

Palabras-clave: Educación especial. Educación rural. Formación del profesorado. Políticas.

 

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Bibliographies de l'auteur-e

Arlindo Lins de Melo Júnior, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutorando e mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Licenciado em Educação Física pela Faculdade Claretiano.  Atualmente é membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação no Campo - (GEPEC/HISTEDBR). Faz uso do referencial teórico savianista para analisar e compreender a educação do campo (na demanda da comunidade caiçara).

Ivan Fortunato , Instituto Federal São Paulo - IFSP

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias e Doutor em Geografia, ambos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro. Professor em regime de dedicação exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus Itapetininga. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar, campus Sorocaba.

Jackeline Silva Alves, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pesquisa e Pós-graduação da Universidade Federal de São Carlos (2017/2021). Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (2003), Licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (1999). Docente do Ensino Superior no Curso de Geografia da Universidade Estadual de Goiás (Efetivo desde 01/04/2005).

Teresa Cristina Leança Soares Alves, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pesquisa e Pós-graduação da Universidade Federal de São Carlos. Professora assistente da Universidade Federal de São Carlos na sub-área de Língua Brasileira de Sinais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Libras. É pesquisadora do Núcleo de estudos e Pesquisa em Direito à Educação - Educação Especial - NEPEDE-EEs.

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Publié-e

2020-07-03

Comment citer

Melo Júnior, A. L. de, Fortunato , I. ., Silva Alves, J. ., & Cristina Leança Soares Alves, T. (2020). Special education and rural education policies interface on teacher training . Brazilian Journal of Rural Education, 5, e9113. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9113

Numéro

Rubrique

Dossiê temático: Formação e Trabalho Docente no Campo e Educação Especial

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