KNOWLEDGE AS A SOURCE OF KNOWLEDGE PRODUCTION AND INTERLOCUTION FOR TEACHING

Authors

  • JOSE MAFRA UFOPA

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v1i2.12852

Keywords:

Ethnomathematics education. Sociocultural practices. Know. Knowledge. Traditions.

Abstract

This work provides a discussion related to the development of educational practices articulated with traditional knowledge and knowledge produced, from the production of decorated and incised gourds, by women artisans, region of Aritapera, state of Pará. It has assumptions associated with an ethnographic field research , closely linked to a participatory approach, as it counted on a joint planning of local activities, with teachers from the region, for later implementation in the classroom. With this investigation, it is expected to contribute to the field of research in ethnomathematics, by bringing empirical reflections aiming at the realization of sources of knowledge production, through local curricular practices and good educational practices, which serve as a dialogue for teaching.

References

ABREU JR., Laerte. Conhecimento transdisciplinar: o cenário epistemológico da

complexidade. Piracicaba: Editora Unimep, 1996.

ALMEIDA Alfredo Wagner. (Coord.) Nova Cartografia Social da Amazônia: arte na cuia:

experiência tradicional de saber fazer / Equipe de pesquisa e organização do conteúdo, Judith

Costa Vieira... [et al.]. 12 p.: il. color. Manaus: UEA Edições, 2013. (Cultura e resistência no

Oeste do Pará).

ALMEIDA, Maria da Conceição de. Complexidade e cosmologias da tradição. Belém:

EDUEPA; Natal: UFRN/PPGCS, 2001.

ALMEIDA, Maria da Conceição de. Complexidade, saberes científicos, saberes da tradição.

ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma

introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e

Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

CARVALHO, Edgard de Assis. Saberes culturais e educação do futuro. In: MATOS, Cauê.

(Org.) Ciência e arte: imaginário e descoberta. São Paulo: Terceira Margem, 2003.

CARVALHO, Luciana Gonçalves. Cuias de Santarém. Rio de Janeiro: FUNARTE, CNFCP,

CARVALHO Luciana Gonçalves (Org.) O artesanato de cuias em perspectiva – Santarém.

Textos de Luciana Gonçalves de Carvalho, Luciana Alemi Gennari, Elizabeth Ferreira da

Silva e Patrícia Pereira Peralta. Rio de Janeiro: IPHAN, CNFCP, 2011.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Espaços transculturais e transdisciplinares na educação. In:

MATOS, C. (Org.). Ciência e arte: imaginário e descoberta. São Paulo: Terceira Margem,

DOMITE, Maria do Carmo Santos. Notas sobre a formação de professores e professoras

numa perspectiva da etnomatemática. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO

MATEMÁTICA. 1., 2000, [S. l.]. Anais..., [S. l.]: [s. n.], 2000.

FANTINATO Maria Cecilia; MAFRA, José Ricardo. Techniques and learning process of

craftswomen in Brazil. In: Ethnomathematics and its Diverse Approaches for Mathematics

Education. ROSA M. Et al. (Eds.) Switzerland, Hamburg/Germany: Springer International

Publishing. 2017. (ICME-13 Monographs)

FRANÇOIS, Karen; MAFRA, José Ricardo; FANTINATO Maria Cecilia;

VANDENDRIESSCHE Eric. Local Mathematics Education: The Implementation of Local

Mathematical Practices into the Mathematics Curriculum. In. Philosophy of Mathematics

Education Journal ERNEST Paul (Ed.) N. 33 January 2018. On-line. Disponível em:

http://socialsciences.exeter.ac.uk/education/research/centres/stem/publications/pmej/pome33/i

ndex.html Acesso em: 22/01/2018.

GEERTZ, Clifford. A Interpretação das culturas. 1.ed. 13. reimp. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2002.

MADURO, Rubia. A cuia nossa de cada dia. In: SANTOS, Antônio Maria de Souza;

CARVALHO, Luciana Gonçalves de (Eds.) Terra, água, mulheres & cuias: Aritapera,

Santarém, Pará, Amazônia. Santarém: UFOPA, p. 32-38, 2013.

MORIN, Edgar. O Método 3: o conhecimento do conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 1999.

MAFRA, José Ricardo e Souza. Espaços Transversais em Educação Matemática: uma

contribuição para a formação de professores na perspectiva Etnomatemática. Tese (Doutorado

em Educação) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande

do Norte, Natal/RN, 2006.

MAFRA, José Ricardo; FANTINATO Maria Cecilia. Artesãs de Aritapera/PA: técnicas e

processos em uma perspetiva Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática,

(2), p. 180-201. 2016.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases

biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 2001.

SANTOS, Boaventura de Souza et al. Para ampliar o cânone da ciência: a diversidade

epistemológica do mundo. In: SANTOS, Boaventura de Souza (Org.). Semear outras

soluções: os caminhos da biodiversidade e dos conhecimentos rivais. Rio de Janeiro:

Civilização Brasileira, 2005. (Reinventar a emancipação social: para novos manifestos; v.4).

SILVA Tomaz Tadeu. Os novos mapas culturais e o lugar do currículo numa paisagem pósmoderna. In: MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA Tomaz Tadeu. Territórios contestados: o

currículo e os novos mapas políticos e culturais. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

VANDENDRIESSCHE Eric; MAFRA José Ricardo.; FANTINATO Maria Cecilia;

FRANÇOIS Karen. How Local are Local People? Beyond Exoticism. Proceedings of the

Ninth International Mathematics Education and Society Conference. CHRONAKI A. (Ed.)

Anais... Vol. 2. Volos, Greece: University of Thessaly Pess, 2017. p. 956-967.

VERGANI, Teresa. Educação etnomatemática: o que é? Lisboa: Pandora, 2000.

Published

2021-11-23

How to Cite

MAFRA, JOSE. KNOWLEDGE AS A SOURCE OF KNOWLEDGE PRODUCTION AND INTERLOCUTION FOR TEACHING. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 58–75, 2021. DOI: 10.20873/riecim.v1i2.12852. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/12852. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.