ANABOLIC STEROIDS AS A CONTROVERSIAL TOPIC: A STUDY BASED ON THE ABP METHODOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17324

Keywords:

Controversies, Scientific and technological literacy, Learning chemistry

Abstract

This work aims to investigate how Socio-Scientific Controversies - CSC can promote, through Project-Based Learning - PBL, Scientific and Technological Literacy - ACT in High School students. The similarity of this study is justified by the need to produce innovative knowledge in the area of teaching, referring to Socio-scientific Controversies from the PBL, in view of some gaps in the literature on this relationship. Another important aspect that led to the construction of this research is the search for improvements in the process of learning chemistry content. This study assumes the modality of participant research, being also exploratory, with a qualitative approach. Then, a workshop was held with 4 after-hours classes at a state school in the city of Manaus - AM, and some instruments were used such as: Questionnaires, Mind Maps, Sheets and Folders to carry out the activities. The results were based on Discursive Textual Analysis (DTA) and organized into two discussion axes: PBL and chemistry learning; and the relationship between socio-scientific controversies and students, followed by their respective categories. When analyzing the indicators through the instruments, it was overcome that the activities carried out were sufficient to promote the construction of knowledge and Scientific and Technological Literacy in the students, aiming at the formation of citizens capable of positioning themselves in the face of scientific, social and technological issues that a society.

Author Biographies

Isabela Gonçalves da Gama, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas

Estudante de Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Amazonas. Atualmente é estagiária no Instituto de Proteção Ambiental do Amazonas - IPAAM, auxiliando no processo de Licenciamento Industrial do estado. Além disso, participa como bolsista no projeto "Estudo de Viabilidade (EV) para o uso de Combustíveis Derivados de Resíduos (CDR) no Amazonas", vinculado ao Programa BIODIVERSA/FAPEAM.

Ettore Paredes Antunes, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil

Químico, mestre em Química (Físico-Química) e Doutor em Química na área de Ensino de Química. Atualmente docente na Universidade Federal do Amazonas - UFAM, Manaus. Têm interesse em pesquisas na intersecção entre as áreas da História, Filosofia, Psicologia e Sociologia da Ciência e o Ensino de Ciências. Orienta nos PPGQ e PPGECIM. Líder do Laboratório de Filosofia e Ensino de Ciências (LAFECi) - lafeci.com.br.

References

BARON, K. Six Steps for planning a successful Project. Eutopia, San Rafael, 15 mar. 2010. Disponível em: https://www.edutopia.org/stw-maine-projectbased-learning-six-steps-planning. Acesso em: 20 out. 2022.

BELLAND. B. R.; FRENCH, B. F.; ERTMER, P. A. Validity and problem-based learning research: a review of instruments used to acess intended learning outcomes. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning. Indiana. v. 3, n.1, p. 59-89, 2009.

BENDER, Willian N. Aprendizagem Baseada em Projetos: Educação Diferenciada para o Século XXI. 1° Edição. Penso, 22 de ago. 2014.

CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ; D.; CARVALHO; A. M. P. de; PRAIA, J.; VILCHES, A. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CARBONELL, J. A aventura de inovar: a mudança na escola. São Paulo: Artes Médicas, 2002.

CHASSOT, A. I. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Unijui, 2000.

FOUREZ, G. Alphabétisation scientifique et technique. Bruxelles, Belgium, 994.

FOUREZ, G. Alfabetización Científica y Tecnológica: acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. 1. ed. 3. reimp. Buenos Aires: Ediciones Colihue, 2005, p. 256.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

HOFFMANN, Jussara M. Lerch. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Mediação, 2005, 35. ed. Revista.

KRUPCZAK, C.; LORENZETTI, L.; AIRES, J. A. Controvérsias sociocientíficas como forma de promover os eixos da alfabetização científica. TEAR - Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 9, n.1, p. 1 - 20, 2020. https://doi.org/10.35819/tear.v9.n1.a3820

LARMER, J.; MERGENDOLLER, J.R. Essentials for Project-based learning. Educaction Leadership, Alexandria, v. 68, n.1, p. 34-37, 2010.

LÉVY. P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LIMA-FILHO, D. L.; QUELUZ, G. L. A tecnologia e a educação tecnológica: elementos para uma sistematização conceitual. Educação & Tecnologia, Belo Horizonte, v. 10, n.1, p. 19, 2005. Disponível em: https://periodicos.cefetmg.br/index.php/revista-et/article/view/71. Acesso em: 27 dez. 2023.

MASSON, T. J.; MIRANDA, L. F.; MUNHOZ JR., A. H.; CASTANHEIRA, A. M. P. Metodologia de Ensino: Aprendizagem Baseada Em Projetos (PBL). In: Anais do XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE), Belém, PA, Brasil, 2012.

MILARÉ, T.; RICHETTI, G. P.; PINHO ALVES, J. Alfabetização científica no ensino de Química: uma análise dos temas da seção Química e Sociedade da Revista Química Nova na Escola. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 165-171, agosto de 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_3/03-QS-0809.pdf. Acesso em: 27 dez. 2023.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação (Bauru), v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009

SAMPAIO, M.N.; LEITE, L. S. Alfabetização Tecnológica do professor. Petrópolis: Vozes, 1999.

SILVA, Edna Lúcia da.; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: UFSC/PPGEP/LED, 2000, 118 p.

Published

2023-12-30

How to Cite

GAMA, Isabela Gonçalves da; ANTUNES, Ettore Paredes. ANABOLIC STEROIDS AS A CONTROVERSIAL TOPIC: A STUDY BASED ON THE ABP METHODOLOGY. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e23007, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v3i1.17324. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/17324. Acesso em: 22 nov. 2024.