Profile and perspectives of the first completes of the Licensing Education in the Countryside of the Federal University of Viçosa
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10315Abstract
ABSTRACT. This study, resulting from research titled “Licensing Education in Countryside of the Federal University of Viçosa” is intended to characterize the first class egresses of the Licensing Education of the UFV (LICENA) as well as the evaluation made by them about the in-course training. These data, collected through the application of questionnaires and interviews revealed that the first class egresses of LICENA is composed by a diversity of countryside subjects, who maintain involvement in various activities in the rural environment, as well as how they integrate peasant social and union movements. In addition, regarding the course evaluation, according to the perspective of the egresses, it stands out that the course proposal still faces challenges, both in the training of countryside educators and in the professional insertion of these subjects in the area proposed by the course.
Downloads
Literaturhinweise
Caldart, R. S. (2011). Licenciatura em Educação do Campo e projeto formativo: qual o lugar da docência por área? In Caldart, R. S. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo registros e reflexões a partir das experiências piloto (UFMG; UnB; UFBA e UFS) (pp. 95-122). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Caldart, R. S. (2011). A escola do Campo em Movimento. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs). Por uma Educação do campo (pp. 87-131). Petrópolis, RJ: Vozes.
Carvalho, J. G. (2017). A Formação por Alternância na Licenciatura em Educação do Campo da UFV: experiências e representações sociais dos educandos (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
Gonçalves, R., & Ambar, G. (2015). A questão racial, a universidade e a (in)consciência negra. Lutas Sociais, 19(34), 202-213
Hage, S. A. M., Hellen, S. A. S., & Márcia, M. B. B (2016). Educação superior do campo: desafios para a consolidação da licenciatura em educação do campo. Educação em Revista, 32(4), 147-174. https://doi.org/10.1590/0102-4698162036
Lima, S. L. P. (2017). A alternância na Licenciatura em Educação do Campo: representações sociais dos docentes da UFV (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
Marliére, R. G. T. (2018). Educação do Campo na Universidade Federal de Viçosa: a constituição da Licenciatura em Educação do Campo (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
Martins, M. F. A. (2014). Alternância e formação na Licenciatura em Educação do Campo. Viçosa: Universidade Federal de Minas Gerais: EdUECE - Didática e Prática de Ensino na relação com a Sociedade.
Molina, M. C. (2017). Contribuições das Licenciaturas em Educação do Campo para as políticas de formação de educadores. Educação & Sociedade, 38(140), 167-190. https://doi.org/10.1590/es0101-73302017181170
Molina, M. C. (2015). Expansão das Licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, (55), 145-166. https://doi.org/10.1590/0104-4060.39849
Molina, M. C., & Sá, L. M. (2011). Licenciaturas em Educação do Campo: Registro e reflexões a partir das experiências-piloto (UFMG; UnB; UFBA e UFS). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Munarim, A. (2008). Trajetória do movimento nacional de educação do campo no Brasil. Educação, 33(1), 180 -198.
Pires, A. M. (2012). Educação do Campo como direito humano. São Paulo: Cortez.
Santos, R. B., & Silva, M. A. (2016). Políticas públicas em educação do campo: Pronera, Procampo e Pronacampo. Revista Eletrônica de Educação, 10(2), 135-144. https://doi.org/10.14244/198271991549
Universidade Federal De Viçosa. (2019). Projeto Político Pedagógico: Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Viçosa, Minas Gerais.
Vendramini, C. R. (2009). Educação do Campo: Uma educação virada para o Futuro? In Cnario, R., & Rummert, S. M. (Orgs.). Mundo do trabalho e aprendizagem (pp. 97-105). Lisboa: Universidade de Lisboa.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).