History and memory of the community of Apanha-Peixe/RN: discursive narratives of residents of the place
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10401Schlagworte:
Memory. (auto)biographicis narratives. Knowledge and actions. Formation.Abstract
ABSTRACT: This article aims to understand how residents of the Community of Apanha-Peixe / RN constitute discursive practices in the narratives for the construction and preservation of the history and memory of the place collectively. It is a qualitative research, we use (auto) biographical research as a method of investigation in dialogue with the methodological formulations of Discourse Analysis (AD), from the French line, based on the narratives of four residents. Taken as discursive materialities , the narratives of residents of the community reveal that history from memory, strengthen the construction and preservation of the formation of their of experiences and learning collectively. This study constituted a reflection on the trajectory of the life and formation histories of these subjects who live in / from the countryside and preserve their place of belonging to individual and social memory.
Downloads
Literaturhinweise
Arroyo, M. G. (2004). Por um tratamento público da educação do campo. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de educação do campo (pp. 91-108). Brasília: Articulação Nacional por uma educação do campo.
Benjamin, W. (1994). O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In Benjamin, W. (Org.). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (pp.197-221). 7. Ed. São Paulo: Brasiliense.
Blog Icém Caraúbas. (2011, 15 de maio). Açude do Apanha-Peixe: “Lindo por natureza” [Web log post]. Recuperado de https://www.icemcaraubas.com
Bolívar, A. (1997). Profissão Professor: o itinerário profissional e a construção da escola. Porto Alegre: EDIPUCRS.
Bosi, E. (1994). Memória e Sociedade. Lembranças de velhos. 3ª ed. São Paulo: Companhia das Letras.
Foucault, M. (2004). A ordem do discurso. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola.
Gregolin, M. R. V. (2001). Sentido, sujeito e memória: com o que sonha nossa vã autoria? In Gregolin, M. R., & Baronas, R. (Orgs.). Análise do discurso: as materialidades do sentido (pp. 60-78). São Carlos: Claraluz.
Halbwachs, M. (1990). A memória coletiva. Tradução de Beatriz. Sidou. 2ª ed. São Paulo. Recuperado de: https://edisciplinas.usp.br/
Hall, S. (2005). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro, RJ: DP&A.
Hall, S. (2004). Quem precisa de identidade? Silva, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais (pp.103-133). Petropólis: Vozes.
Josso, M. C. (2007). A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, 3(63), 413-438. Recuperado de: https://wp.ufpel.edu.br/
Josso. M. C. (2010a). Experiência de vida e formação. 2 ed. rev. e amp. Natal, RN: EDUFRN, São Paulo: Paulus.
Josso, M. C. (2010b). Caminhar para si. Porto Alegre: Edipucrs. Tradução de Albino Pozzer.
Larrosa, J. (1994). Tecnologias do eu e educação. In: Silva, Tomaz T. (Org.). O sujeito da educação (pp. 35-86). Petrópolis: Vozes.
Moraes, A. A. A. (2000). Histórias de leitura em narrativas de professoras: uma alternativa de formação. Manaus: Ed. Da Universidade do Amazonas.
Orlandi, E. P. (2005). Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas, SP: Pontes.
Pêcheux, M. (1999). Papel da memória. In: Achard, P. et al. (Org.) Papel da memória. Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas: Pontes.
Pêcheux, M. (1997). A Análise de Discurso: três épocas (1983). In Gadet, F., & Hak, T. (Orgs.). Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux (pp. 311-318). Campinas: Ed. da Unicamp.
Pollak, M. (1992). Memória e identidade social. Estudos Históricos, 5(10), 200-212. Recuperado de: www.slideshare.net
Ribeiro, D. (2017). O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento.
Santos, M. S. (2003). História e Memória: o caso do ferrugem. Revista Brasileira de História, 23(46), 271-295. https://doi.org/10.1590/S0102-01882003000200012
Souza, E. C. (2007). (Org). Autobiografias, histórias de vida e de formação: pesquisa e ensino. Porto Alegre: EDPUCRS; Salvador: EDUNEB.
Souza, E. C. (2006). A Arte de Contar e Trocar Experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, 25(11), 22-39. Recuperado de: https://periodicos.ufrn.br/
Souza, E. C. (2008). Modos de narração e discursos da memória: biografização, experiências e formação. In Passeggi, M. C., & Souza, E. C. (Orgs.). (Auto) Biografia: formação, territórios e saberes (pp. 85-101). Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).